بر همکنش ویروس های عامل بیماری پیچیدگی بوته چغندر قند با ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی در گیاه گوجه فرنگی در شرایط گلخانه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استرین شدید ویروس پیچیدگی بوته چغندرقند (Beet curly top virus، BCTV-Svr) و ویروس ایرانی پیچیدگی بوته چغندرقند (Beet curly top Iran virus، BCTIV) به ترتیب از جنس های Curtovirus و Becurtovirus به عنوان عوامل بیماری پیچیدگی بوته چغندرقند از ایران گزارش شده اند. علاوه بر چغندرقند، گوجه فرنگی و فلفل هم از مهم ترین میزبان های اقتصادی این دو گونه جمینی ویروس در ایران محسوب می شوند. همچنین بیماری پیچیدگی برگ گوجه فرنگی نیز یکی از مهم ترین بیماری های ویروسی گوجه فرنگی می باشد که توسط گونه های متنوعی از جنس Begomovirus از جمله جدایه ایرانی ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی (Tomato yellow leaf curl virus، TYLCV-[Ab]) ایجاد می شود. این ویروس یک سویه شدید و از عوامل اصلی بیماری پیچیدگی برگ گوجه فرنگی در جنوب کشور می باشد. در این مطالعه، بر همکنش BCTV-Svr و BCTIV با TYLCV-[Ab]در گیاه گوجه فرنگی در شرایط گلخانه بررسی شد. واکاوی داده های حاصل از آزمون زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی (Real-Time PCR، RT-PCR) مشخص نمود که در آلودگی های مخلوط گیاه گوجه فرنگی با TYLCV-[Ab] و یکی از ویروس های BCTV-Svr یا BCTIV، رابطه آنتاگونیستی داشتند و غلظت هر دو ویروس نسبت به آلودگی های منفرد گیاه به هر یک از آن ها کاهش پیدا می کند. با وجود این، نتایج نشان داد که در آلودگی گوجه فرنگی به این ویروس ها، غلظت TYLCV-[Ab] در مقایسه با غلظت دو ویروس دیگر بیشتر بود. بنابراین بنظر می رسد که TYLCV-[Ab] نسبت به BCTV-Svr و BCTIV سازگاری بیشتری با گوجه فرنگی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
417 تا 430
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!