بررسی سبزیجات مناطق مختلف شیراز و آب استفاده شده برای آبیاری آن ها ازنظر آلودگی به باکتری های مولد بیماری های منتقله از آب و غذا در تابستان 95

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ازآنجایی که بخشی از سبزیجات به صورت خام وارد برنامه غذایی ما می شوند لذا کیفیت میکروبی آن ها ازنظر باکتری های شاخص در ایجاد بیماری های گوارشی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف ما از این مطالعه بررسی آلودگی سبزیجات مناطق مختلف شهر شیراز و همچنین آب های به کاررفته جهت آبیاری همان مناطق ازلحاظ کلی فرم ها و باکتری های بیماری زای گوارشی است.
مواد و روش ها
نمونه گیری از سه نوع سبزی خوراکی ریحان، تره و خرفه از نه منطقه مختلف همراه با منابع آبی آبیاری آن ها در شهر شیراز به عمل آمد. برای شناسایی کلی فرم ها و عوامل بیماری زای گوارشی از روش های کشت و تست های بیوشیمیایی استفاده شد. تشخیص انواع پاتوتیپ های بیماری زای اشریشیاکلی با استفاده از تست های مولکولی انجام شد. روش دیسک دیفیوژن برای تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی استفاده گردید.
نتایج
به ترتیب 40، 60، 5/33، 5/33، 5/28، 50، 50، 60 و نهایتا 5/16درصد همپوشانی بین جنس های جداشده از نمونه آب چاه برای هر یک از 9 منطقه کشت با جنس های جداشده از سبزیجات همان مناطق به دست آمد. باکتری های بیماری زای جداشده شامل انتروهموراژیک اشریشیاکلی از دو نمونه خرفه و آئروموناس هیدروفیلیا از آب چاه بود. هر سه جدایه به بتالاکتامازهای وسیع الطیف حساس بودند.
نتیجه گیری
کیفیت آلودگی میکروبی آب های بکار رفته جهت آبیاری سبزیجات خام بر بهداشت آن ها به عنوان انتقال دهنده های بیماری های عفونی گوارشی اثر گذاشته که گویای نقش ارزشمند کنترل کیفی این منابع در جلوگیری از رخداد طغیان های عفونی و سلامت جامعه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
708 تا 717
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!