سنگ نگاری و ژئوشیمی سنگ های آتشفشانی شمال زاویه، جنوب باختر کرج

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در شمال زاویه (جنوب باختر کرج) رخنمون گسترده ای از سنگ های آتشفشانی- آذرآواری ائوسن با ترکیب بازیک، حدواسط و اسیدی گسترش دارد. این مجموعه آتشفشانی- آذرآواری شامل گدازه های با ترکیب سنگ شناسی بازالت، تراکی بازالت، تراکی آندزیت بازالتی، آندزیت، تراکی آندزیت، تراکی داسیت، ریولیت و سنگ های آذرآواری مانند ایگنیمبریت، توف جوش خورده، توف بلورین، توف خرده سنگی، توف بلورین خرده سنگی، توف خاکستر و لاپیلی سنگ است. در این توالی آتشفشانی و آذرآواری ایگنیمبریت حجم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد. بافت های متداول در سنگ های آتشفشانی مورد مطالعه شامل پورفیریتیک، گلوپورفیریتیک، کومولوفیریک، بادامکی و تراکیتی هستند. در سنگ های آذرآواری قطعات خرده سنگی و بلورهای خرد شده به طور معمول یافت می شوند. در ایگنیمبریت ها بافت اتاکسیتی به طور متداول دیده می شود. ساخت جریانی در گدازه های ریولیتی و ساخت منشوری در جریان های گدازه و ایگنیمبریت های منطقه وجود دارند. کانی های اصلی در سنگ های مورد مطالعه شامل پیروکسن، آمفیبول، بیوبیت، پلاژیوکلاز و کوارتز است که با کانی های فرعی فلدسپار پتاسیم دار، کانی های کدر و الیوین دگرسان شده همراه هستند. کلسیت، کلریت، اپیدوت و سریسیت نیز به عنوان کانی ثانویه وجود دارند. بر پایه مطالعات ژئوشیمیایی، سنگ های آتشفشانی مورد مطالعه بیشتر کالک آلکالن هستند؛ ولی تعداد کمی از نمونه ها در برخی نمودارها در محدوده آلکالن و شوشونیتی قرار می گیرند. بی هنجاری منفی Nb و Ti، بی هنجاری مثبت Pb، غنی شدگی از عناصر سنگ دوست درشت یون، غنی شدگی از عناصر خاکی کمیاب سبک و تهی شدگی از عناصر با میدان پایداری بالا نشان از این دارد که ماگمای مادر این سنگ ها از یک گوشته سست کره ای متاسوماتیسم شده در بالای پهنه فرورانش منشا گرفته است. وجود بافت غربالی فراوان در پلاژیوکلازها، خورده شدن پلاژیوکلازها و پیروکسن ها و همچنین حاشیه سوخته بیوتیت ها و آمفیبول ها همگی نشان دهنده وجود شرایط عدم تعادل در سامانه است که این امر به احتمال زیاد از اختلاط ماگمایی ناشی می شود. با این وجود، هضم، بالاآمدگی سریع ماگما و کاهش فشار نیز می تواند این بافت ها را ایجاد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!