بررسی میزان سازگاری برخی از اسانس های گیاهی با قارچ بیمارگر حشرات Beauveria bassiana علیه سوسک چهارنقطه ای حبوبات (Callosobruchus maculatus (Col.: Bruchidae

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابی میزان سازگاری چند اسانس گیاهی با قارچ بیمارگر حشرات Beauveria bassiana در کاربرد توام علیه سوسک چهارنقطه ای حبوبات، این پژوهش طراحی و اجرا شد. تاثیر کشندگی سه اسانس شامل جعفری Petroselinum sativum، مرزه سهندی Satureja sahendica و گلپر ایرانی Heracleum persicum روی حشرات کامل Callosobruchus maculatus ارزیابی شد. هم چنین میزان فعالیت زیستی دو جدایه IS-1 و IS-75 از قارچ B. bassiana در کنترل آفت به صورت جدا و نیز در درتلفیق با اسانس های فوق مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد در بین اسانس های گیاهی، اسانس مرزه سهندی سمی ترین ترکیب روی حشرات کامل بوده و جدایه IS-75 قارچ در کاربرد به صورت تنها، زهرآگینی بیش تری نسبت به جدایه IS-1 دارد. نتایج مربوط به درصد بازدارندگی از اسپورزایی و رشد میسلیومی قارچ نشان داد اسانس جعفری با 100 درصد بازدارندگی به طور کامل مانع از رشد رویشی و اسپورزایی این قارچ شد و اسانس مرزه سهندی با 24 درصد بازدارندگی سازگاری بیش تری نسبت به دو اسانس دیگر با قارچ عامل بیمارگر داشت. کاربرد توام هر سه اسانس گیاهی و قارچ IS-75 در غلظت های کشنده و زیرکشنده نشان داد که اسانس گلپر ایرانی کم ترین مقدار LT50 در اختلاط با این قارچ را دارد. برهمکنش اسانس- بیمارگر در اختلاط غلظت های زیرکشنده هر یک از اسانس های گیاهی با جدایه IS-75 قارچ نشان داد که فقط اختلاط مقادیر LC25 هر یک از عوامل دارای اثر هم افزایی در افزایش درصد مرگ و میر در جمعیت حشرات کامل بوده و سایر اختلاط های زیرکشنده، دارای اثرات تجمعی و یا آنتاگونیستی بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!