مروری بر انواع نانوسلولز و کاربردهای آن در پزشکی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نانوسلولز، یک ماده طبیعی منحصربهفرد استخراج شده از مواد لیگنوسلولزی است که در سالهای اخیر به دلیل خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی قابلتوجهاش نظیر زیستسازگاری، زیستتخریبپذیری و سمیت کم، توجه محققین زیادی را برای کاربردهای پزشکی به خود جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر مروری بر انواع نانوسلولز و کاربردهای آنها در پزشکی اعم از دارورسانی، مهندسی بافت، ایمپلنت و کاشت مواد جایگزین در بدن و مواد ضدباکتری میباشد.
روش کار
تحقیق حاضر به روش مروری و با جستجوی واژه های کلیدی در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی Scholar Google ، Direct Science ، Wiley Online Library ، PubMed و Springer به زبان انگلیسی انجام شده است. در مجموع به تعداد 300 مقاله کامل و چکیده مقاله به دست آمد که پس از بررسی عناوین، چکیده و مقدمه مقالات، تعدادی از آنها به دلیل عدم ارتباط با اهداف مطالعه حذف گردید. در نهایت منابع واجد شرایط انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
یافته ها
بطورکلی سه نوع نانوسلولز، یعنی نانوالیاف سلولزی، نانوکریستالهای سلولزی و سلولز باکتریایی، معرفی شده اند که وجود آنها در فرآورده های پزشکی سبب بهبود خواص مکانیکی و زیستی، کاهش سمیت و... میشود. علیرغم تولید چندین محصول موفق برپایه این مواد در دهه گذشته، انتظار میرود در سالهای آینده پیشرفتهای قابلتوجهی از مواد سلولزی بهکار برده شده در زیست پزشکی مشاهده شود. به طورکلی، ایجاد روش های آمادهسازی مطمئن و قابل تکرار جهت تولید مواد سلولزی زیست سازگار با خواص معین و کنترل شده، عاملدار کردن سطح و پراکندگی در مواد، به منظور پیشرفتهای بیشتر مواد سلولزی در داروسازی و پزشکی مورد نیاز است.
نتیجه گیری
در میان انواع مختلف نانوسلولز، سلولز باکتریایی به دلیل سمیت سلولی کم و تخلخل بالا در سالهای اخیر بطور گسترده در کاربردهای زیستپزشکی بکار برده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!