بررسی اثر تعدیل کنندگی ایمنی سلول های اپی تلیال پرده ی آمنیون انسان بر روی Natural Killer T Cells (NKT Cells) خون محیطی زنان مبتلا به سقط جنین مکرر خود به خودی با علت ناشناخته

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سقط جنین مکرر خود به خودی با علت ناشناخته (Unexplained recurrent spontaneous abortion یا URSA) یکی از مشکلات ایمونولوژیکی درطی بارداری است و نقش پاتولوژیک ایمنی سلولی در این بیماران گزارش شده است. مطالعات نشان داده اندکه سلول های اپی تلیال پرده ی آمنیون جفت انسان (Human aortic endothelial cells یا hAECs) دارای توانایی تعدیل کنندگی پاسخ های ایمنی می باشند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثرات تعدیل کنندگی ایمنی این سلول ها بر روی بیان نشانگر فعالیت CD107a بر سطح سلول های NKT خون محیطی بیماران مبتلا به URSA بود.
روش ها
سلول های تک هسته ای خون محیطی (Peripheral blood mononuclear cell یا PBMCs) از خون 14 بیمار مبتلا به URSA با استفاده از شیب غلظت فایکول جدا شدند. بعد از کشت هم زمان PBMCs با hAECs در 3 نسبت مختلف، سلول های NKT (Natural killer T cells یا NKT cells) با استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال Anti-CD56 و Anti-CD3 شناسایی شدند و میانگین درصد بیان نشانگر CD107a بر سطح سلول های NKT با استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال مربوط و روش فلوسیتومتری ارزیابی گردید.
یافته ها
میانگین درصد بیان نشانگر CD107a در سطح سلول های NKT در نسبت های 1 به 1 (031/0 = P) و 5 به 1 (043/0 = P) کشت هم زمان PBMCs با hAECs، به طور معنی داری در مقایسه با گروه شاهد افزایش داشت.
نتیجه گیری
بر طبق نتایج به دست آمده، می توان گفت که شاید یکی از مکانیسم های سلول های hAEC جهت اعمال اثرات تعدیل کنندگی ایمنی خود بر روی سایر سلول های ایمنی، اثر بر فعالیت سیتوتوکسیک سلول های NKT است که خود نقش تنظیم کنندگی سیستم ایمنی را دارند. از طرفی، مطالعات گسترده تری در مورد نقش تعدیل کنندگی این سلول ها در بیماران مبتلا به RSA بر روی سلول های NKT و سایر سلول های ایمنی موثر در RSA لازم است تا بتوان این سلول ها را به عنوان یک روش درمانی پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1841249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!