بررسی تغییرات شاخص های تن سنجی و عوامل مرتبط با آن در بیماران تحت درمان نگه دارنده با متادون

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
درمان نگه دارنده با متادون، یکی از روش های درمانی برای افراد وابسته به مواد مخدر است. متادون آگونیست اپیوئیدی مواد مخدر بوده و مواجهه مزمن با آن منجر به بروز عوارضی از جمله افزایش وزن می شود. از این رو شناخت ابعاد مختلف درمانی برای سوء مصرف مواد و پیامدهای آن می تواند بر بهبود روند درمان، کنترل بهتر شرایط بیمار و پیشگیری از ابتلا به مشکلات بعدی موثر باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با تغییرات وزن و آنتروپومتری در بیماران تحت درمان نگه دارنده با متادون انجام شده است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر پرونده 150 بیمار مراجعه کننده به مرکز درمانی سوء مصرف مواد مبین سمنان (از تاریخ 1/1/1390 تا 30/9/1393) مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تغییرات وزن و شاخص توده ی بدنی در بیماران و ارتباط آن با متغیرهایی از قبیل سن، مصرف سیگار، سطح تحصیلات، مدت زمان مصرف مواد، وضعیت تاهل و اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر بیانگر وجود تفاوت معنی دار در وزن و شاخص توده بدن در 3 ماه اول نسبت به 3 ماه دوم در افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون است که این تغییرات در 3 ماه اول بیش تر بود (05/0p<). به علاوه مطالعه حاضر نشان داد بین نوع ماده مصرفی، مدت زمان سوء مصرف مواد، وضعیت استعمال دخانیات، سن و وضعیت تاهل رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<) در حالی که بین دوز متادون مورد استفاده، وضعیت اشتغال و سطح تحصیلات رابطه معنی داری مشاهده نشد. (05/0p>).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد بیماران تحت درمان نگه دارنده با متادون در سه ماه اول و دوم پس از درمان افزایش وزن نشان می دهند که این افزایش وزن با متغیرهایی از قبیل مدت زمان مصرف مواد و مصرف سیگار، ارتباط مستقیم و معنی داری داشت در حالی که بین افزایش وزن ناشی از درمان نگه دارنده با متادون با متغیرهایی از جمله سن، وضعیت شغلی و سطح تحصیلات ارتباط معنی داری یافت نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!