کاربرد رویکرد مضرس در مدل سازی قیمت مسکن شهری در ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مسکن جزء نیازهای اولیه و اساسی زندگی فردی و اجتماعی انسان است. در اقتصاد توسعه، اهمیت مسکن به حدی است که از جمله شاخص های توسعه و توسعه نیافتگی کشورها محسوب می شود. این پژوهش، به منظور بررسی عملکرد و چگونگی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی شامل درآمد سرانه خانوار، شاخص قیمت کل سهام، نرخ تورم، قیمت مصرف کننده خانوار شهری و تعداد پروانه های احداث ساختمان مسکونی در الگوی رفتاری قیمت مسکن در کشور با بهره گیری از روش های رگرسیونی ساده، چندمتغیره و مضرس انجام شد. نتایج حاصل از رگرسیون خطی ساده و چندمتغیره نشان داد که به ترتیب وجود همبستگی سریالی مثبت و هم خطی چندگانه باعث پایین آمدن قابلیت و عدم اعتماد به این مدل ها شده است. از سویی نتایج نشان داد که متغیر پروانه های مسکونی دارای رابطه خطی معنی داری با قیمت مسکن نیست و متغیر نرخ تورم تنها در صورت حذف داده سال 1393 از رابطه خطی معنی دار با قیمت مسکن برخوردار می شود. در ادامه با ترسیم نمودار مضرس در دامنه از 01/0 تا 52/0 مشخص شد که ضرایب رگرسیونی مدل های چندمتغیره در عدد مضرس 08/0 و 1/0 پایدار می شوند؛ بنابراین با اتخاذ اعداد مضرس یادشده، مدل های رگرسیونی با ضرایب رگرسیونی واقعی بازتولید و مشخص شد که در یک مدل ترکیبی، متغیرهای درآمد سرانه خانوار، قیمت مصرف کننده خانوار شهری، نرخ تورم و شاخص کل قیمت سهام به ترتیب با ضرایب بتای 349/0، 348/0، 288/0 و 0612/0 مقدار، در قیمت مسکن شهری ایران موثر هستند. به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان داد که چون متغیرهای کلان اقتصادی معمولا از شرط تعامد برخوردار نبوده و دارای رابطه خطی هستند؛ لذا، به منظور ارائه مدل های واقعی تر که از قابلیت برون یابی مناسب برخوردار باشند، ضرورت دارد که از رگرسیون مضرس استفاده شود؛ چراکه روش حداقل مربعات در این موارد، برآوردهای غیرواقعی از ضرایب متغیرهای رگرسیونی ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!