بررسی امکان شناسایی و مقایسه ترکیبات آلی موجود در چوب توسکا ییلاقی و قشلاقی با استفاده از فنون کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی و مقایسه ترکیبات آلی موجود در چوب توسکا ییلاقی و قشلاقی انجام شد. به همین منظور، نمونه های آزمونی توسکا ییلاقی و قشلاقی از منطقه جنگل داری نوشهر به صورت تصادفی انتخاب گردید. به طوری که ابتدا طبق آزمون های استاندارد TAPPI از چوب توسکا ییلاقی و قشلاقی آرد چوب و مواد استخراجی توسط حلال استن جداسازی گردید. سپس باقیمانده مواد استخراجی به داخل یک ویال شیشه ای منتقل و به آن واکنشگر BSTFA اضافه شد. نمونه ها بعد از آماده سازی به دستگاه GC-MSتزریق شد. برای شناسایی ترکیبات نیز از دیاگرام زمان بازداری، محاسبه ضریب کواتس و جدول آدامز استفاده گردید. نتایج مربوط به دستگاه GC/MS نشان داد که درچوب توسکا ییلاقی 99 ترکیب وجود دارد، به طوری که دی بوتیل فتالات(15/9%)، 2، 2-اکسی بیس اتانول(62/6 %)، 1،2- بنزن دی کربوکسیلیک اسید (63/2%) واسکوالن(46/0%) مهمترین ترکیبات هستند. در چوب توسکا قشلاقی، از 127 ترکیب شناسایی شده، بوتان دی اوئیک اسید مونومتیل استر(88/10%)، ایزوپروپان اکسی پروپان-2-اول (82/8%)، 5،3-دی اکسان دکان(73/7%)، گاما- سیتوسترول(53/3%) و وانیلین(39/0%) به عنوان مهمترین ترکیبات می باشند. مقایسه کروماتوگرام های نمونه های مذکور نیز نشان داد که 12 ترکیب مشترک در چوب توسکا ییلاقی و قشلاقی وجود دارد، که مهمترین آنها تترادکان، هگزادکان، هپتادکان ، ایزوپروپان اکسی پروپان-2-اول و بیس (2- اتیل هگزیل) فتالات می باشد. بعضی از این ترکیبات می توانند نقش زیادی در مصرف و دوام چوب توسکا ییلاقی و قشلاقی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!