بررسی رابطه توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی وتعهد حرفه ای در بیمارستان میلاد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از شاخص های مهم میزان موفقیت سازمان ها وجود نیروی انسانی متعهد به سازمان و حرفه خود است. از طرف دیگر در سال های اخیر توانمندسازی به عنوان یک راهکار نیروی انسانی برای خلق کارآمدی، بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به موارد مذکور هدف اصلی این مطالعه بررسی رابطه توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای در بیمارستان میلاد است.
روش پژوهش: ابزار گردآوری این تحقیق توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی، پرسشنامه (با تایید روایی و پایایی با رویکرد صوری و آلفای کرونباخ (0/932)) بود. جامعه آماری 807 پرستار بیمارستان میلاد و نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 261 نفر بود. به منظور تحلیل فرضیه ها از آزمون های استنباطی استفاده شد.
یافته ها
در سطح معناداری کمتر از 0/05، توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای رابطه مثبت و معناداری (ضریب همبستگی 0/908 و 0/797) دارد. هم چنین متغیرهای توانمندسازی پرستاران و ابعاد آن، تعهد سازمانی و ابعاد آن و تعهد حرفه ای در بیمارستان میلاد بالاتر از متوسط (عدد 3) است ومیانگین این سه متغیر در گروه های سنی، تحصیلاتی، جنسیتی و تجربه تفاوت معناداری ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به محرز شدن رابطه بین توانمندسازی پرستاران و تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای در بین جامعه پرستاران بیمارستان میلاد می توان پذیرفت که تلاش برای بهبود توانمندی پرستاران می تواند استراتژی ارزشمندی برای بهبود تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!