اثر محلول پاشی روغن سویا و نفتالن استیک اسید بر رشد رویشی و برخی از صفات کمی و کیفی میوه انگور رقم فخری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش در سال 1390 با هدف بررسی اثر تاخیر در بازشدن جوانه ها بر رشد و برخی ویژگی های میوه انگور رقم فخری، به صورت یک آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با تیمارهای تاریخ محلول پاشی (اسفند و فروردین) و نوع و غلظت ترکیب های شیمیایی شاهد (آب مقطر)، نفتالن استیک اسید 1000 و 2000 میلی گرم در لیتر، روغن سویا پنج و 10 درصد، ترکیب روغن سویا 10 درصد و نفتالن استیک اسید 100 میلی گرم در لیتر و ترکیب روغن سویا پنج درصد و نفتالن استیک اسید 200 میلی گرم در لیتر انجام شد. تیمار روغن سویا 10 درصد به تنهایی و یا در ترکیب با 100 میلی گرم در لیتر نفتالن استیک اسید باعث کاهش معنی دار طول و قطر شاخه ها و افزایش درصد جوانه های مرده نسبت به تیمارهای شاهد و اکسین 1000 و 2000 میلی گرم در لیتر شد. بیشترین درصد تشکیل میوه، تعداد و وزن خوشه ها در تیمار شاهد و کمترین آن ها با روغن سویا 10 درصد به تنهایی و یا در ترکیب با نفتالن استیک اسید 100 میلی گرم در لیتر به دست آمد که البته درشت ترین حبه ها نیز پس از کاربرد همین دو تیمار مشاهده شد. محلول پاشی اسفند ماه اثرات معنی داری بر کاهش تعداد خوشه و وزن حبه نسبت به فروردین ماه داشت، اما زمان محلول پاشی به جز مواد جامد محلول میوه، اثر معنی داری بر کیفیت میوه نداشت. تیمار روغن سویا 10 درصد به تنهایی و یا همراه با اکسین ضمن تاخیر طولانی در باز شدن جوانه ها، باعث کاهش معنی دار خصوصیات کیفی میوه ها در مقایسه با شاهد شد، که البته می توان با تاخیر در برداشت محصول، به افزایش کیفیت این میوه ها کمک نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!