اثربخشی مداخله تلفیقی شناختی رفتاری و پذیرش و تعهد بر اختلال اضطراب فراگیر در بین دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت اختلال اضطراب فراگیر، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله تلفیقی شناختی- رفتاری و پذیرش و تعهد بر اختلال اضطراب فراگیر در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تویسرکان انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود که در سال 1396 انجام شد. 18 نفر از دانشجویان در دسترس که برای دریافت مشاوره به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد تویسرکان مراجعه کرده بودند با تشخیص ملاک های DSM5 توسط روانپزشک، انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری مطالعه شامل پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد بک بود. برنامه آموزشی تلفیقی شامل 12 جلسه آموزشی بود. داده های به دست آمده از مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و همچنین با استفاده از آزمون تی زوجی و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد مداخله تلفیقی باعث کاهش میانگین اضطراب فراگیر به مقدار 8.27 در بین دانشجویان شده است. همچنین مداخله تلفیقی باعث شد 83.3 درصد از دانشجویانی که دارای اختلال اضطراب فراگیر شدید بودند، بعد از انجام مداخله اضطراب آنان کمتر شده و در درجه اضطراب فراگیر متوسط قرار گیرند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که مداخله تلفیقی یک مداخله اثربخش در کاهش علایم اختلال اضطراب فراگیر است و این مداخله همانند مداخله شناختی– رفتاری و مداخله پذیرش و تعهد موجب کاهش علایم اختلال اضطراب فراگیر در مبتلایان می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!