بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اجتماعی زنان شهر ارومیه:مطالعه موردی بر روی زنان متاهل25-45 ساله

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سلامتی یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و بخش لاینفک شکوفایی و ارتقای کیفیت زندگی است. سلامت جامعه در گرو سلامت جسمی، روانی و اجتماعی تک تک افراد است و افراد در جامعه سالم است که پرورش می یابند. بر همین اساس و به منظور آگاهی از سطح سلامت زنان که هم در سلامت خود، و هم در سلامت خانواده و جامعه دخیل هستند در این پژوهش سعی شده است که عوامل تاثیرگذار بر سلامت اجتماعی زنان مورد تحلیل واقع گردد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بوده که به روش نمونه گیری خوشه ایو به وسیله پرسشنامه استاندارد کیز و شاپیرو بر روی380 نفر زن متاهل25-45 ساله شهر ارومیه در سال1395 انجام گردید. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل واریانس،Tمستقل ورگرسیون چند متغیره گام به گام از نرم افزار spss استفاده گردید. و ضریب پایایی پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی بر اساس آلفای کرونباخ 0/86 بدست آمد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد بین میزان حمایت اجتماعی خانواده،دینداری و اعتماد اجتماعی زنان با سلامت اجتماعی زنان متاهل رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد.با توجه به مدل رگرسیونی تحقیق حمایت اجتماعی خانواده و اعتماد اجتماعی بیشترین تاثیر را بر سلامت اجتماعی زنان متاهل دارند. همچنین سلامت اجتماعی زنان بر اساس اشتغال متفاوت است. اما سلامت اجتماعی زنان بر اساس تحصیلات آنان متفاوت نیست.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق ، خانواده مهمترین منبع دریافت حمایت اجتماعی برای زنان متاهل شهر ارومیه می باشد ،بنابراین ضروری است حمایت بگونه ای باشد که خانواده ها با افزایش سطح آگاهی خود بتوانند فضای گفتگوی صمیمانه و دوستانه را در خانواده ایجاد نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!