تاثیر توسعه مالی بر انتشار CO2: شواهدی از پنل دیتا برای بخش های اقتصادی ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
روندهای ملی نشان می دهد که استان های مختلف ایران به موازات فرآیند رشد اقتصادی، آلودگی های زیست محیطی را تجربه کردند. بدیهی است تاثیرات انتشارCO2 روی شاخص های سلامت از قبیل نرخ مرگ و میر، نرخ مرگ و میر نوزادان و مخارج بهداشت و درمان طی دهه گذشته از سوی سیاست گذاران مورد غفلت واقع شده است.
روش
این مطالعه برای اولین بار در پیشینه تحقیق موجود در ایران، تاثیر توسعه مالی روی انتشارCO2 در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را با استفاده از داده های پنل دوره 1395-1368 به کمک تخمین زننده های PMG و MG آزمون می نماید. علاوه بر این پتانسیل تاثیرگذاری متغیر اندازه دولت و موجودی سرمایه روی انتشارCO2 نیز آزمون شده است.
یافته ها
طبق نتایج تجربی اندازه دولت و موجودی سرمایه تاثیر مثبت، روی انتشار CO2 داشته اند. در حالیکه توسعه مالی باعث کاهش انتشار CO2 می گردد. هر چند نتایج نشان می دهد که این متغیرها تاثیر معناداری بر انتشار CO2 در کوتاه مدت ندارند.
نتیجه گیری
مطالعه دریچه جدیدی پیش روی سیاست گذاران برای کنترل آلودگی های محیط زیست از طریق توسعه مالی باز می کند. آن بیان می کند سیاست گذاران باید ظرفیت هایی که از طریق توسعه مالی می توان انتشار CO2 را کاهش داد را مورد توجه قرار دهند. در این راستا نیاز است که آنها از طریق کاهش هزینه سرمایه گذاری، از طرح های حفاظت محیط زیست حمایت نمایند
زبان:
انگلیسی
صفحات:
127 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!