بررسی فرآیند نفت زایی سنگ منشا کژدمی در گستره ناحیه تغذیه میدان دارخوین در دشت آبادان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سنگ های منشا متعددی در دشت آبادان با سن ژوراسیک و کرتاسه وجود دارد مانند زون های غنی از ماده آلی در سازند کژدمی با سن آلبین که دارای پتانسیل تولید هیدروکربن است. این مطالعه جهت بررسی نقش هیدروکربن زایی سازند کژدمی در میدان دارخوین انجام شده و با استفاده از روش مدل سازی حوضه، فرآیند نفت زایی سازند کژدمی در بخش های با عمق تدفین حداقل و حداکثر در ناحیه تغذیه (kitchen area) میدان دارخوین بررسی شده و وضعیت نفت زایی مورد مقایسه قرار گرفته است. از داده های چاه حفاری شده در تاقدیس و چاه فرضی در عمیق ترین بخش ناحیه تغذیه جهت مدل سازی استفاده شده است. وضعیت نفت زایی سنگ منشا کژدمی در دو موقعیت زمین شناسی با استفاده از نرم افزارهای مدل سازی حوضه بازسازی و تاریخچه حرارتی چاه های مورد مطالعه به دست آمده است. نتایج مدل سازی مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت های تاریخچه فرآیند نفت زایی در چاه حفاری شده و بخش هایی از ناحیه تغذیه که به علت عمق زیاد امکان حفاری وجود ندارد، مورد بحث قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در زمان حال، میزان دما، پختگی، نسبت تغییر و کمیت هیدروکربن زایی به سمت چاه فرضی افزایش می یابد. درحالی که در زمان گذشته زمین شناسی، وضعیت متفاوتی وجود داشته و سازند کژدمی در چاه فرضی میزان دما و پختگی کمتری داشته است. خروج هیدروکربن از سازند کژدمی در چاه حفاری شده از 20 میلیون سال پیش شروع شده و هنوز به پیک نفت زایی نرسیده است. این سنگ منشا در چاه فرضی از پیک فرآیند نفت زایی گذشته و خروج هیدروکربن از 10 میلیون سال پیش شروع شده و میزان هیدروکربن زایی کژدمی تقریبا 75% بیش از تاقدیس است.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!