ارزیابی زمان تغذیه برگی بوریک اسید و سولفات روی بر غلظت عناصر و عملکرد روغن کلزا در منطقه سیستان

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابی محلول پاشی بوریک اسید و سولفات روی در مراحل رویشی و زایشی بر غلظت عناصر و عملکرد روغن کلزا در منطقه سیستان در سال زراعی 94-1393 در مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل (چاه نیمه) آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارهای مورد مطالعه شامل محلول پاشی در چهار سطح شامل شاهد (عدم محلول پاشی)، اسید بوریک (غلظت 2 گرم در لیتر)، سولفات روی (غلظت 2 گرم در لیتر) و سولفات روی+ اسید بوریک (غلظت 2+ 2 گرم در لیتر) و زمان محلول پاشی در سه سطح محلول پاشی در مراحل رشد رویشی (90 روز پس از کاشت)، زایشی (120 روز پس از کاشت) و رویشی+ زایشی بودند. نتایج نشان داد نوع محلول پاشی به جز بر عدد اسپد بر تمام صفات مورد بررسی تاثیر معنی داری داشت. زمان محلول پاشی بر همه صفات مورد بررسی به جز وزن هزار دانه و عدد اسپد تاثیر معنی دار داشت. بیشترین عملکرد دانه (2610 کیلوگرم در هکتار)، عملکرد روغن (6/1569 کیلوگرم در هکتار) و درصد پروتئین دانه (2/42 درصد) در تیمار محلول پاشی اسید بوریک+ سولفات روی در هر دو مرحله رویشی و زایشی مشاهده شد که به ترتیب نسبت به شاهد 8/66، 7/76 و 8/52 درصد افزایش نشان داد. بیشترین میزان جذب نیتروژن دانه و کاه به ترتیب به میزان 7/6 و 9/2 درصد از محلول پاشی اسید بوریک+ سولفات روی در هر دو مرحله رویشی و زایشی به دست آمد. محلول پاشی توامان بور و روی موجب افزایش غلظت این عناصر در دانه کلزا به میزان 3/36 و 2/39 درصد نسبت به شاهد شد. بر اساس این نتایج محلول پاشی بور و روی در هر دو مرحله رویشی و زایشی گیاه، سبب افزایش عملکرد دانه و روغن و کیفیت دانه کلزا در منطقه سیستان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 419
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!