اثر کود های آلی و زیستی بر محتوای نیتروژن، فسفر و پتاسیم، رنگیزه های فتوسنتزی و میزان ماده موثره گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea Purpurea L.)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مصرف کودهای بیولوژیک به دلیل تاثیر زیاد در اصلاح خصوصیات خاک، کاهش عوارض زیست محیطی و رشد بهتر گیاه از جمله راه کارهای مناسب در تولید ارگانیک گیاهان دارویی می‏ باشد. به ‏منظور مطالعه تاثیر کودهای آلی و زیستی بر رنگیزه‏ های فتوسنتزی، عناصر معدنی و میزان ماده موثره در گیاه سرخارگل، آزمایشی در سال زراعی 1393-1392 در مزرعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع‏ طبیعی رامین خوزستان به ‏صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک ‏های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. محلول‏ پاشی چای ورمی‏ کمپوست به عنوان فاکتور اول در دو سطح (بدون مصرف چای‏ ورمی‏ کمپوست و مصرف چای ورمی‏ کمپوست)، در کرت اصلی، کود آلی به عنوان فاکتور دوم در سه سطح (بدون مصرف کود، کود ورمی‏ کمپوست و کود گاوی) و کود زیستی به عنوان فاکتور سوم در دو سطح (بدون مصرف کود زیستی و مصرف کود زیستی بیوآزوسپیر) در کرت فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد بیشترین فنل ریشه و فنل کل از تیمار ورمی‏ کمپوست به دست آمد. در حالی که بالاترین نیتروژن برگ، نیتروژن ساقه، فسفر برگ، فسفر ساقه، کلروفیل a، کلروفیل b، کاراتنوئید، فنل برگ و فنل ساقه از ترکیب تیماری ورمی‏ کمپوست به همراه چای‏ ورمی‏ کمپوست حاصل شد. سرخارگل تحت تیمار تلفیقی ورمی‏ کمپوست به همراه کود زیستی بیوآزوسپیر بیشترین فنل گل و اسید شیکوریک را تولید کرد. همچنین حداکثر پتاسیم ساقه و پتاسیم برگ از تیمار ترکیبی محلول‏پاشی چای‏ ورمی‏ کمپوست در ورمی ‏کمپوست در کود زیستی بیوآزوسپیر به‏ دست آمد. این تحقیق نشان داد که تیمار ترکیبی ورمی ‏کمپوست به همراه محلول‏پاشی چای ورمی‏ کمپوست نسبت به سایر تیمارها در کشت سرخارگل مفیدتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!