گزارش یک مورد نادر کاتاتونی ناشی از سایکوز بعد از زایمان

نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کاتاتونی، یک اختلال عصبی- روان پزشکی است که مشخصه آن، وجود ترکیبی از علائم موتوری، رفتاری، هیجانی و نباتی می باشد که می تواند در زمینه اختلالات روان پزشکی و بیماری های طبی روی دهد. وقوع کاتاتونی بعد از زایمان نادر است. در این گزارش، یک مورد کاتاتونی در زمینه سایکوز بعد از زایمان و نحوه تشخیص و درمان آن معرفی می شود.
معرفی بیمار: بیمار خانم 21 ساله 10 روز بعد از زایمان دچار موتیسم، عدم ارتباط با محیط اطراف و انعطاف پذیری مومی شکل و تب شده بود. ارزیابی های لازم جهت رد مننگوانسفالیت و سایر اختلالات طبی احتمالی زمینه ساز انجام شد که آبسه پری نفریک در سونوگرافی شکم یافت گردید. علی رغم تخلیه آبسه از راه پوست و تجویز آنتی بیوتیک مناسب و برطرف شدن تب، سایر علائم وی تداوم داشت. بیمار با تشخیص کاتاتونی تحت درمان با لورازپام قرار گرفت و بهبود چشمگیری در کاتاتونی وی ایجاد شد. با ظهور توهم و هذیان و افکار خودکشی در وی، با تشخیص سایکوز بعد از زایمان تحت درمان با داروهای آنتی سایکوتیک قرار گرفت و جهت تسریع روند بهبودی، بیمار کاندید دریافت الکتروشوک گردید و پاسخ درمانی دراماتیک پس از دریافت الکتروشوک حاصل گردید.
نتیجه گیری
کاتاتونی یک عارضه نادر اختلالات طبی یا روان پزشکی که می تواند در دوران نفاس روی دهد و تشخیص زودرس و درمان سریع آن می تواند در سلامت مادر و نوزاد نقش بسزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!