شناسایی ژن aflR در قارچ آسپرژیلوس مولد افلاتوکسین جداشده از مغز پسته در منطقه سیرجان با استفاده از روش PCR در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افلاتوکسین ها گروه بزرگی از مایکوتوکسین ها و متابولیت های ثانویه از گونه های قارچ آسپرژیلوس هستند. aflR گروهی از ژن های مداخله کننده در نسخه برداری و تولید آفلاتوکسین در قارچ های آسپرژیلوس هستند. در این مطالعه هویت مولکولی قارچ آسپرژیلوس مولد سم افلاتوکسین در پسته های تازه شهرستان سیرجان بررسی شد.
مواد و روش کار
تعداد 100 نمونه پسته آلوده به قارچ از انبارهای پسته در شهرستان سیرجان به روش هدفمند اخذ شد. نمونه ها به محیط کشت سابورو دکستروز براث منتقل شدند. کنترل مثبت استفاده شده در این پژوهش، سویه قارچ آسپرژیلوس مولد سم افلاتوکسین و کنترل منفی سوش قارچی غیر آسپرژیلوس و آسپرژیلوس های غیر آفلاتوکسیک بودند. استخراج DNA با استفاده از کیت و از PCR برای شناسایی ژن aflR در نمونه های آلوده به قارچ انبارهای پسته استفاده شد.
یافته ها
از بین 100 نمونه مغز پسته تازه که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، 10 نمونهمورد سالم 64 نمونه آلوده به قارچ های آسپرژیلوس، 18 نمونه آلوده به قارچ پنیسلیوم، 1 مورد موکور، 5 نمونه ساپروفیت و 2 مورد آلودگی قارچی ناشناخته گزارش شد. از بین آسپرژیلوس ها فقط در 7 مورد ژن تنظیمی مولد افلاتوکسین حضور داشت.
نتیجه گیری
در بسیاری از کشورها آلودگی پسته به آفلاتوکسین به مقادیر مختلف وجود دارد، که می تواند تهدید کننده ی سلامت جامعه باشد. . بهترین اقدام برای جلوگیری از پیامدها و کاهش آفلاتوکسین در پسته، نظارت و کنترل بر تولید، نگهداری و توزیع آن ها و تشخیص آلودگی توسط تکنیک های دقیق مولکولی است. هم چنین ایجاد شرایط ایده آل برای به حداقل رساندن آلودگی امری لازم برای سلامت مصرف کنندگان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!