بررسی تاثیر مشاوره ی مبتنی بر حمایت خانواده بر استرس درک شده بعد از زایمان و پیوند مادر- کودک در زنان نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
استرسی که مادر در دوران بعد از زایمان درک می کند، نه تنها سلامت مادران زایمان کرده را مختل می کند، بلکه باعث اختلال در پیوند مادر-کودک می شود. این پژوهش باهدف تعیین تاثیر مشاوره ی مبتنی بر حمایت خانواده بر استرس درک شده بعد از زایمان و پیوند مادر- کودک در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر ارومیه« طراحی گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می باشد که بر روی 330 نفر از زنان نخست زا انجام شد. زنان به طور تصادفی به دو گروه مداخله (165 n=) و کنترل (165 n=) تقسیم شدند. افراد گروه مداخله 6-4 جلسه مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده دریافت کردند و افراد گروه کنترل از مراقبت های معمول برخوردار شدند. ابزار گردآوری داده ها، فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه حمایت خانواده، پرسشنامه پیوند مادر- کودک و پرسشنامه استرس درک شده پس از زایمان بود.
یافته ها
نتایج نشان دهنده وجود اختلاف معنادار آماری در نمره کل استرس درک شده و ابعاد آن (خستگی، ارتباط با نوزاد، تغذیه نوزاد، ارتباط با بدن، برنامه های آینده، ارتباط با همسر) و نمره کل پیوند مادر-کودک و ابعاد آن (پیوند معیوب مادر-کودک، طرد و خشم، اضطراب مراقبت و خطر آزار کودک) پس از پایان مداخله در گروه مداخله می باشد (001/0>P). اما اختلاف آماری معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده باعث کاهش استرس درک شده و مشکلات پیوند مادر-کودک می شود. مشاوره مبتنی بر حمایت خانواده پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!