تاثیر زمان روز بر تغییرات تعادل ایستا و پویا سالمندان مرد با عادت زمانی صبحگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

نتایج مطالعات پیشین حاکی از آن است که اختلال در عملکرد تعادلی میتواند خطر بروز آسیب و سقوط را در سالمندان افزایش دهد. تاکنون تحقیقات متعددی عوامل تاثیرگذار بر روی عملکرد تعادلی را مورد بررسی قرار داده است اما با این وجود تاثیر ریتم شبانه روزی بر عملکرد تعادلی مشخص نیست. بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر 2 زمان روز بر عملکرد تعادلی در مردان سالمند شهر کرمان بود.

مواد و روش ها

تعداد 15 مرد سالمند با میانگین سنی 09/68±34/6 سال، قد 23/171±99/6 سانتی متر و وزن 12/75±54/10 بر اساس معیارهای ورود و خروج از تحقیق و به شکل تصادفی از بین 60 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. پس از پر کردن پرسشنامه کرونوتایپ همه آزمودنی ها مورد سنجش آزمونهای تعادلی ایستا(به وسیله تست لکلک با چشمان باز وبسته) و تعادل پویا (به وسیله آزمون نشست و برخاست) در دو زمان 30/7 صبح و 17 عصر قرار گرفتند برای مقایسه داده ها در ساعات مختلف از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرراستفاده شد.

یافته ها

با وجود ثبت رکوردهای متفاوت در ساعات مختلف و همچنین کمتر شدن میانگین خطاهای بازسازی در ساعات ابتدایی روز، اختلاف معنادار آماری با توجه به نتایج آزمون تحلیل واریانس در نتایج اندازه گیری های تعادل ایستا و پویا در ساعات مختلف روز مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق، به نظر میرسد که تعادل سالمندان مرد با عادت زمانی صبحگاهی تحت تاثیر ریتم شبانه روزی قرار نداشته و بر این اساس، تفاوتی در احتمال بروز آسیب دیدگی و احتمالا سقوط سالمندان در ساعات مختلف شبانه روز ناشی از عملکرد متفاوت تعادل وجود نداشته باشد. اما سالمندان بهتر است در حدود ساعات انتهایی روز به عوامل خارجی افتادن نظیر ناهمواری سطح زمین توجه بیشتری داشته باشند و از انجام فعالیتهایی که نیاز به تعادل دارد خودداری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!