نقش مبلمان شهری در ارتقای کیفیات بصری و زیبایی شناختی پیاده راه های ساحلی، نمونه موردی: پیاده راه های ساحلی شهر بوشهر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف اصلی طراحی فضاهای شهری، ارتقای کیفیات زندگی و ایجاد محیطی آرام و جذاب برای شهروندان است. مبلمان شهری به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر محیط شهری، سهم بسزایی در مطلوبیت فضا دارد. از سوی دیگر استانداردهای مبلمان شهری منجر به افزایش کارآیی این عناصر، پایداری بیشتر مبلمان شهری و ارتقای سطح رضایت کاربران می شود. در این پژوهش موضوع و اهدافی که برای آن پیش بینی شده است از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بندر بوشهر بوده که درسال 1394 با استفاده از فرمول کوکران تعداد 248 نمونه تعیین گردیده و به روش تصادفی ساده مورد پرسشگری مستقیم قرار گرفته اند. پس ازجمع آوری اطلاعات میدانی و پرسشنامه، روابط بین متغیرهای پژوهش از طریق آماره های توصیفی و آماره های استنباطی در قالب نرم افزار SPSS 22 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس تحلیل انجام شده بین نقش مبلمان شهری و ارتقای کیفیات بصری – زیبا شناختی پیاده راه های ساحلی شهر بوشهر ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین زیبایی و کیفیت مبلمان نیز بر ارتقای شاخص های بصری پیاده راه های ساحلی تاثیر مثبت و معناداری ایجاد می نماید. به طوری که 9/69 درصد شهروندان تاثیرگذاری کیفیت مبلمان شهری و نیز 9/91 درصد تاثیرگذاری زیبایی مبلمان شهری را بر ارتقای کیفیات بصری – زیباشناختی پیاده راه های ساحلی شهر بوشهر را خوب تا عالی ارزیابی نموده اند. بنابراین با استفاده از اصول و مبانی حاکم بر هر یک از عناصر تاثیرگذار بر مبلمان شهری باید به ساماندهی محیط ها و منظر پیاده راه های ساحلی پرداخت و با خلق گزینه های ممکن و سازگار به محیطی مناسب و ایده آل نایل آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!