آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان برون شهری درخصوص اقدامات اولیه پزشکی در مصدومین جاده ایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آگاهی و مهارت رانندگان از کمک های اولیه پزشکی برای مصدومین حوادث ترافیکی به علت این که اولین نفراتی هستند که در صحنه تصادف حضور دارند می تواند میزان وسعت صدمه را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان حمل و نقل جاده ایی شهر یزد درخصوص اقدامات اولیه پزشکی در مصدومین حوادث ترافیکی صورت گرفت.
روش بررسی
مطالعه به صورت توصیفی مقطعی با نمونه گیری تصادفی 99 نفر از رانندگان حمل و نقل جاده ای صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل بخش های متغیرهای دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد بود که با آلفا کرونباخ7/0 مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه ها به صورت خود ایفا تکمیل شده و داده های حاصل با نرم افزار آماریSPSS18 و جداول توزیع فراوانی و آزمون های تی تست و همبستگی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر میانگین سنی افراد شرکت کننده 72/8±32/39 می باشد. میانگین نمره آگاهی 06/2± 36/7 از ماکزیمم نمره14، نمره نگرش 63/1± 36/13 از ماکزیمم نمره 15 و نمره عملکرد 93/0± 55/7 از ماکزیمم نمره 10 بود. در بین سوالات آگاهی کمترین پاسخ صحیح شرکت کنندگان به گزینه های «اولویت کمک رسانی به مصدومین درحوادث با تعداد زیاد مصدوم» 1/6% و «ترتیب ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی» 1/8% اختصاص داشت.
نتیجه گیری
با توجه به سطح آگاهی متوسط و ضعف اطلاعات در خصوص اولویت کمک رسانی به مصدومین و ترتیب ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی، برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی مدون در این خصوص، همراه با تاکید بیشتر بر مواردی که آگاهی کمتری داشته اند مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!