بررسی ارتباط سطح هموگلوبین با سطح PTH و کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هر چه کفایت دیالیز بهتر باشد عوارض اورمی از جمله آنمی کمتر می گردد. هایپرپاراتیروییدیسم نیز از فاکتورهایی است که در ایجاد آنمی بیماری کلیوی دخیل است. هدف مطالعه بررسی ارتباط هموگلوبین و هماتوکریت با هورمون پاراتیرویید و کفایت دیالیز در بیماران همودیالیز مزمن انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به روش مقطعی در بیماران تحت دیالیز در مرکز همودیالیز سوده، شهر واوان استان تهران در مدت دو سال (از مهر 1392 تا مهر 1394) انجام شد. بیماران بالای 18 سال که حداقل به مدت سه ماه تحت دیالیز قرار داشتند وارد مطالعه شدند. آنمی بر اساس مقدار مطلق هموگلوبین، هماتوکریت بیمار و درصد بیمارانی که به هدف درمانی هموگلوبین بیشتر از g/dl 11 دست یافته بودند محاسبه گردید. سطح هورمون پاراتیرویید به صورت Intact PTH و به روش Enzyme immunoassay (EIA) اندازه گرفته شد.
یافته ها
176 بیمار شامل 102 مرد (58%) و 74 زن (42%) در این مطالعه شرکت کردند. میانگین سن بیماران 13/98±54/14 سال (85-18 سال) بود. 23 نفر (13/1%) از بیماران سابقه پیشین پیوند کلیه داشتند. از 176 بیمار تنها یک مورد سابقه پاراتیروییدکتومی داشت (0/6%). میانگین زمان دیالیز در بیماران شرکت کننده 5/29±6/38 سال (28-1 سال) بود. نوع اکسس دیالیز در 132 بیمار (75%) فیستول و در 44 بیمار (25%) شالدون بود. میانگین هموگلوبین g/dl 10/73، میانگین هماتوکریت 33/06% و میانگین هورمون پاراتیرویید pg/ml 403 بود.
نتیجه گیری
یافته های به دست آمده نشان داد ارتباط آماری معناداری میان سطح هموگلوبین و هماتوکریت با سطح هورمون پاراتیرویید و کفایت دیالیز وجود ندارد. افزایش سطح آهن سرم، Total iron binding capacity (TIBC) و مقاومت به اریتروپوییتین با کاهش سطح هموگلوبین و مقاومت به اریتروپوییتین با کاهش سطح هماتوکریت همراه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p1852328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!