تست نوشیدن آب: تغییرات فشار چشم بعد از جراحی تیوب و ترابکولکتومی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بررسی اثرات جراحی های فیلترینگ (تیوب و ترابکولکتومی) بر تغییرات فشار چشم بعد از تست نوشیدن آب ( Water Drinking Test، WDT).
روش پژوهش: این مطالعه بالینی به روش آینده نگر، غیرتصادفی و مقایسه ای، روی 30 بیمار با سابقه جراحی تیوب و 30 بیمار که تحت جراحی ترابکولکتومی قرار گرفته و از لحاظ جنسی و سنی مطابقت داشتند، صورت گرفت. از هر بیمار فقط یک چشم وارد مطالعه گردید. فشار چشم پایه در تمامی چشم ها کم تر یا مساوی با 21 میلی متر جیوه با یا بدون استفاده از داروی موضعی بود. بعد از تست نوشیدن آب WDT))، فشار چشم در زمان های 15، 30، 45 و 60 دقیقه اندازه گیری و ثبت گردید و نتایج در دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
در هر دو گروه، فشار چشم به طور معنی داری نسبت به حالت پایه افزایش نشان داد (0/001 (P<. در گروه ترابکولکتومی، میانگین فشار چشم از 2/9±14/8 میلی متر جیوه به 4/7±18/8 میلی متر جیوه، در دقیقه 30، افزایش داشت. اما بعد از 60 دقیقه کاهش یافت (mmHg 5/2±18/0). در گروه تیوب، فشار چشم تا آخرین اندازه گیری، افزایش تدریجی نشان داد به طوری که از میزان 3/9±14/2 میلی متر جیوه در شروع تست به 5/6±18/8و6/0±19/7 میلی متر جیوه در دقیقه های 30 و 60 بعد از تست رسید. تفاوت نهایی فشار چشم در دقیقه 60 نسبت به فشار چشم پایه (اولیه) به طور بارزی در گروه تیوب (41 درصد تغییر، معادل 3/6±5/6 میلی متر جیوه) نسبت به گروه ترابکولکتومی (23 درصد تغییر، معادل 4/7±3/2 میلی متر جیوه) بالاتر بود (0/03P=).
نتیجه گیری
فشار چشم به طور واضحی بعد از WDT در هر دو گروه، افزایش داشت. فشار چشم 30 دقیقه بعد از WDT در گروه ترابکولکتومی کاهش یافت، در حالی که افزایش فشار چشم در گروه تیوب تا دقیقه 60 ادامه پیدا کرد. این یافته ها ممکن است کاربردهایی در مورد اثربخشی یا ایمنی روش های جراحی در بیماران مبتلا به گلوکوم پیش رفته داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!