ارتباط سنجی وضعیت اجتماعی- اقتصادی بیماران سوختگی و حیات با استفاده از تکنیک های داده کاوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
سوختگی در تمام جوامع یک چالش عمده بهداشتی است و با توجه به اینکه داده کاوی علم جدیدی است این مطالعه با هدف ارتباط سنجی وضعیت اجتماعی- اقتصادی بیماران سوختگی و حیات، با استفاده از تکنیک های داده کاوی انجام گرفت. تا رابطه معنادار بین وضعیت اقتصادی و اجتماعی افرادی که دچار سوختگی می شوند با نتیجه درمان آن ها را مشخص می کند.

روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و به صورت گذشته نگر است. جمعیت مورد مطالعه 553 نفر شامل تمامی بیماران سوختگی بزرگسال بستری شده در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز در سال های 1390-1388 می باشد. داده ها از طریق چک لیست و پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار IBM SPSS Modeler و از طریق الگوریتم های داده کاوی C5. 0 و CHAID و C&R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت ارزیابی مدل ها از ماتریس سردرگمی استفاده شد.

نتایج
مدل پیش بینی برای پیامد سوختگی بیماران که توسط الگوریتم های منتخب به دست آمد شامل عامل سوختگی، شغل، کپسول در خانه، منطقه سکونت، میزان درآمد، قصد، جنس و تحصیلات می باشند. در مقایسه صحت الگوریتم ها، بیشترین صحت مربوط به الگوریتم C&R (87/0)، بیشترین ویژگی مربوط به الگوریتم CHAID (98/0) و بیشترین حساسیت مربوط به الگوریتم C&R (50/0) می باشد. با توجه به برتری مدل C&R در مقایسه صحت و حساسیت مدل ها، این مدل به عنوان مدل برتر شناخته شد.

نتیجه گیری
با توجه به میانگین صحت مدل های پیشنهادی، مدل های داده کاوی C5. 0 و CHAID و C&R معتبر هستند. نتایج این مطالعه می تواند برای پیش بینی تاثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی بر روی پیامد سوختگی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!