تاثیر 12 هفته تمرین استقامتی شدت متوسط برمیزان شاخصBDNF در دو طرف ناحیه هیپوکمپ وسرم خون موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
در این تحقیق به بررسی تاثیر تمرین استقامتی شدت متوسط بر میزان BDNF در هیپوکمپ و سرم خون موش صحرایی نر پرداختیم. عامل تغذیه ای مشتق مغزی (BDNF) به دلیل نقش مهمی که در شکل پذیری سیناپسی، حافظه و نورون زایی ایفا می کند بسیار موردتوجه است و به عنوان مهم ترین عاملی که در این رخدادها که در اثر ورزش تنظیم می شود شناخته شده است هیپوکمپ یکی از دو ناحیه نوروژنیک مغز است که از ورزش بسیار تاثیر می پذیرد. توزیع نوروتروفین ها در مناطق مختلف مغزی و در سطح بالاتر در هیپوکمپ، صورت می گیرد.
مواد و روش کار
برای این پژوهش 20 سر موش صحرایی با وزن حدود 200 گرم و نر از نژاد ویستار تهیه شد. موش ها به دو گروه به ترتیب 1) گروه تمرین 2) گروه بدون تمرین (شاهد) تقسیم شدند، پس از سازش حیوانات با شرایط تمرین، هر تمرین با دوره گرم شدن به مدت 5 دقیقه با سرعت 8 متر در دقیقه آغاز می شد سپس 10 دقیقه بعدی به عنوان دوره آمادگی اول با سرعت 10 متر در دقیقه و تمرین اصلی به مدت 40 دقیقه با سرعت 22 متر در دقیقه در انتها حیوانات با سرعت 8 متر در دقیقه دوره سرد شدن را تجربه کردند. و برای حیوانات هر روز یک ساعت تمرین و در هفته 5 روز تمرین اعمال شد. بعد از اتمام دوره تمرین حیوانات تحت بیهوشی کامل قرار گرفتند خون گیری از قلب انجام شد، سپس با مایع سرم فیزیولوژیک پرفیوژ شده مغز و حیوانات تحت شرایط آزمایشگاهی جراحی شده و هیپوکامپ آن ها به صورت دوطرفه خارج شد. اندازه گیری BDNF با استفاده از کیت الایزا و آنالیز داده ها به روش Tstudent Test صورت گرفت.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد 12 هفته تمرین بر روی شاخص نوروتروفیکی مشتق از مغز در 20 سر رت در سرم خون 013/0 P = و بافت هیپوکامپ دوطرفه مغز 049/0 P = تاثیر معنی داری دارد.
بحث و نتیجه گیری
یافته های این تحقیق همسو با اکثر تحقیقات نشان داد که (BDNF) در گروه تمرین کرده افزایش محسوسی نسبت به گروه کنترل دارد و نشان داد که ورزش استقامتی شدت متوسط می تواند موجب افزایش نورون زایی در هیپوکامپ موش شود و با توجه به اینکه انعطاف مغز که به وسیله BDNF تعدیل می شود، می تواند مبنای تاثیرات مثبت ورزش روی سلامت مغز باشد. همچنین ورزش استقامتی شدت متوسط بقای نورونی را بهبود می بخشد انجام فعالیت ورزشی سبب افزایش بیان BDNF، افزایش کارآمدی و انعطاف در فضای پیش سیناپسی و سیناپس های تحریکی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!