اثرات هایپیران بر آسیب های اکسیداتیو در مدل حیوانی مالتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هایپیران یک عصاره هیدرو الکلی تجاری از گیاه علف چای است. فواید ضدالتهابی و تعدیل‌کننده ایمنی این گیاه در مطالعات قبلی به‌خوبی نشان داده‌شده است. این مطالعه به‌منظور بررسی اثرات احتمالی سودمند هایپیران در تخفیف علایم آنسفالومیلیت خود ایمن تجربی یا (EAE (Experimental Autoimmune Encephalomyelitis انجام‌شده است.

مواد و روش‌ها

 در این مطالعه تجربی، EAE به‌وسیله هموژن بافت نخاع خوکچه هندی و ادجوانت کامل فرونت در 30 راس موش صحرایی نر نژاد ویستار که دارای میانگین سنی 8-6 هفته و میانگین وزنی 20±100 گرم بودند جهت القای مدل بیماری استفاده شد. تجویز هایپیران (110 میلی‌گرم بر کیلوگرم خوراکی به‌صورت روزانه) از روز 12 بعد از ایمن‌سازی زمانی که موش‌های صحرایی اولین نشانه علایم درمانگاهی را نشان دادند آغاز شد. نمونه‌های مغز و خون از حیوانات در روز 36 اخذشده و جهت آزمایشات MDA ،FRAP ،NO و MPO مورداستفاده قرار گرفت.

یافته‌ها

نتایج ما نشان می دهد تیمار با هایپیران منجر به بروز نتایج مناسبی در گروه EAE تیمار با هایپیران شده است. سنجش برخی از آنتی اکسیدانها مثل سنجش میزان پراکسیداسیون لیپیدی و سنجش سطح نیتریک اکسید به طور معنی داری در بافت مغزی موش های القا شده با EAE در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است و تیمار با هایپیران میزان MDA و نیتریک اکسید را در بافت مغزی موش های EAE که تحت تیمار با هایپیران قرار گرفته اند کاهش داده است. همسو با سایر یافته های ما آنالیز های سرمی نشان می دهد که هایپیران به طور بالقوه ای باعث پس رفت علایم التهابی مثل فعالیت آنزیم میلوپراکسیداز در گروه موش های EAE تیمار شده با هایپیران می شود همچنین آنالیز نتایج سرور داکینگ نشان می دهد که هایپیران توانایی مهار آنزیم MAO را دارد.

نتیجه‌گیری

هایپیران می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی سودمند برای درمان افراد مبتلابه مالتیپل اسکلروزیس استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!