تاثیر یکسان سازی دمای تجویز وریدی با دمای بدن بر بروز فلبیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
جایگذاری کاتترهای وریدی به عنوان شایع ترین اقدام تهاجمی می باشد و عوارض مرتبط به آن ازجمله فلبیت، برای سیستم مراقبت بهداشتی و بیماران بسیار هزینه بر است. فلبیت یکی از دلایل مهم خرابی کاتتر محسوب می شود. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر یکسان سازی دمای تجویز وریدی با دمای بدن بر بروز فلبیت انجام شد.
مواد و روش ها
در این کار آزمایی بالینی تعداد 106 بیمار پذیرش شده در بخش داخلی بیمارستان امام علی (ع) سرایان، که تجویز وریدی داشتند، به طور تصادفی در دو گروه 53 نفری قرار گرفتند. در گروه مداخله محلول ها و داروهای دریافتی از طریق کاتتر، توسط پمپ انفوزیون SN-1500 Serial با دمای 37 درجه سانتی گراد و در گروه کنترل با میانگین دمای 24درجه سانتی گراد تزریق شد و محل جایگذاری کاتتر، تا زمان خرابی کاتتر هر 2 ساعت بر اساس معیار فلبیت انجمن پرستاری تزریق ازنظر بروز فلبیت بررسی شد. داده ها در فرم ثبت اطلاعات، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری 22 SPSS و آزمون های تی، کای اسکوئر، اسپرمن و رگرسیون در سطح معنی داری کمتر از 5 درصد، آنالیز شدند.
یافته ها
دو گروه ازنظر سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تاهل، بیماری زمینه ای، اعتیاد، شاخص توده بدنی و میانگین حجم دریافتی تفاوت معنی دار آماری نداشتند همچنین تفاوت معنی داری ازنظر بروز فلبیت بین گروه کنترل و مداخله وجود نداشت (28/0 =P). هرچند در گروه مداخله میزان بروز فلبیت در 24 ساعت اول و دوم کاهش یافته بود.
نتیجه گیری
اگرچه یکسان سازی دمای محلول تزریقی با دمای طبیعی بدن در روز اول و دوم مداخله کمی تاثیر داشت ولی انجام این کاربر بروز فلبیت تاثیر معنی داری نداشت. مطالعه بیشتر با دمای بالاتر و پایین تر از دمای بدن پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!