تاثیر عصاره اتانولی گیاه درمنه سنبله ای آرتمیزیا اسپسیجرا بر آلودگی کرمی دستگاه گوارش در موش سوری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
داروهای شیمیایی علیه آلودگی های انگلی موثر هستند، ولی مشکلاتی مانند به روز مقاومت دارویی، بقایای دارویی و عوارض جانبی ناخواسته، باعث شده است که مطالعه بر روی درمان های موثر دیگر به خصوص ترکیبات گیاهی در اولویت های تحقیق قرار گیرد. با در نظر گرفتن گزارشات مبنی بر تاثیر ضدمیکروبی و ضد انگلی عصاره گونه های مختلف گیاه درمنه(آرتمیزیا)، این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره الکلی گیاه آرتیمیزیا اسپسیجرا و هم چنین تاثیر سرکوب ایمنی بر میزان آلودگی کرمی در موش سوری صورت گرفته است.
روش بررسی
در مطالعه تجربی حاضر، از 30 سر موش سوری ماده نژاد NMRI استفاده شد. حیوانات به 5 گروه شامل دو گروه شاهد و سه گروه تیمار دریافت کننده عصاره با غلظت های mg/ml2/0، mg/ml2 و mg/ml20 تقسیم شدند. تجویز عصاره از روز اول آغاز و هر 12 ساعت تا 6 روز ادامه یافت. مدفوع موش ها روزانه جمع آوری گردیده و تعداد تخم در یک گرم مدفوع (EPG) با استفاده از روش کلیتون لین محاسبه گردید. هم چنین مطالعات هیستوپاتولوژی با استفاده از مقاطع روده موش ها انجام شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 (SPSS Inc، Chicago، IL) انجام گرفت. نرمال بودن توزیع داده ها بر اساس روش کلموگروف- اسمیرونوف ارزیابی گردید و جهت مقایسه گروه های مختلف از روش Oneway Anova استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان دهنده تاثیر عصاره الکلی آرتمیزیا با غلظت های 2 و 20 میلی گرم در میلی لیتر بر آلودگی کرمی در موش سوری است، به طوری که در گروه تیمار سوم (دریافت کننده آرتمیزیا با غلظت mg/ml20) میانگین تخم در هر گرم مدفوع (Egg per gram) شامل تخم های هیمنولپیس نانا، آسپیکولاریس تتراپترا و سیفاسیا ابولاتا در روز آخر بررسی به طور مشخص و معنی دار کاهش یافت (002/0p=). در بررسی میکروسکوپی مقاطع روده نیز بین گروه های شاهد و تیمار تفاوت دیده شد. هم چنین نتایج موید تاثیر سرکوب سیستم ایمنی بر افزایش آلودگی به این انگل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!