رابطه علایم جسمانی سازی با دشواری در تنظیم هیجان، ناگویی خلقی و رویدادهای آسیب زا در نوجوانان بزهکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
اختلالات جسمانی سازی به مجموعه اختلالاتی اشاره دارند که شامل علایم جسمانی هستند اما به طور کامل بر اساس یک وضعیت طبی عمومی، اثرات مستقیم یک ماده یا اختلال روانی دیگری قابل توضیح نیستند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط میان دشواری در تنظیم هیجان، ناگویی خلقی و رویدادهای آسیب زا با علایم جسمانی سازی در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- همبستگی در پسران بزهکار 15 تا 18 سالهٔ کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 1395 انجام شد. 120 نفر از این نوجوانان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسش نامه های مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، پرسش نامه تنظیم شناختی- هیجانی، مقیاس تجدیدنظر شدهٔ تاثیر حوادث و همچنین چک لیست نشانگان اختلالات روانی، استفاده شد. ضرایب همبستگی شاخص های مورد مطالعه با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه در قالب نرم افزار SPSS 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
پس از برگزاری آزمون ها میان تمامی شرکت کنندگان، نمره کل پرسش نامه تنظیم هیجانی 19/749±123/874، نمره کل ناگویی هیجانی 8/220±65/708 و نمره کل مقیاس تاثیر حوادث 16/299±49/150 به دست آمد.. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که 15% از واریانس علایم جسمانی سازی توسط متغیرهای دشواری در تنظیم هیجانی، ناگویی خلقی و همچنین رویدادهای آسیب زا پیش بینی شده بود (0/001=p؛ 7/980=F) و از میان آنها فقط رویدادهای آسیب زا پیش بینی کنندهٔ مثبت جسمانی سازی نوجوانان بزهکار بود (0/05p<؛ 4/031=t).
نتیجه گیری
رویدادهای آسیب زای دوران کودکی و تاثیر آنها بر فرد، تبیین کنندهٔ قوی علایم جسمانی سازی در نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!