نقش سرمایه گذاری های دولت بر کیفیت زندگی پایدار روستایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در دهه های اخیر با وجود افزایش مهاجرت مردم روستایی به شهرها، هنوز هم بیش از 2 میلیارد نفر در روستاهای کوچک در سراسر جهان زندگی می کنند. کمک به چنین جمعیت بسیار بزرگی برای داشتن به زندگی رو به رشد هنوز هم یک چالش مهم در توسعه روستایی است. بهبود کیفیت زندگی روستایی یک عامل مهم در دستیابی به توسعه روستایی است که در اکثر کشورهای آسیایی پایین تر ازکیفیت زندگی شهری است. شناخت عوامل موثر بر بهبود کیفیت زندگی روستایی برای توسعه جامعه ضروری است و به عنوان معیاری برای ارزیابی اثربخشی سیاست ها، و کمک به درک اولویت های سیاست گذاران به سمت توسعه پایدار روستایی است. سیاستمداران اغلب به ایجاد زیرساخت در مناطق روستایی مانند دسترسی به مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش، توسعه کشاورزی، و فرصت های شغلی غیر کشاورزی با هدف بالا بردن شاخص های کیفیت زندگی روستایی، توصیه می نمایند. تمرکز این تحقیق برای ارزیابی کیفیت پایدار از زندگی روستایی در ایران در طول دوره 1370-1395، و سپس ارزیابی تاثیر سرمایه گذاری های دولت بر روی آن است.
مبانی نظری تحقیق: در ادبیات کیفیت زندگی تفاسیر و تعاریف مختلفی از این مفهوم ارائه شده است. اصطلاح «کیفیت زندگی» دارای چندین بعد است که با کلمات مشابه و عباراتی ماند «رفاه»، «شاخص های اجتماعی» و «راه زندگی» در میان محققان بحث شده است. بسیاری از محققان در این زمینه عبارت «سطح رفاه» به عنوان خلاصه ترین مفهوم کیفیت زندگی بیان می نمایند. در این تحقیق از کیفیت زندگی پایدار استفاده شده است. کیفیت زندگی پایدار اینگونه تعریف می شود: کیفیت زندگی پایدار در یک محیط ملی کیفیت زندگی توسط مردم در داخل قلمرو ملی برخوردار است، سطح که است که (1) برای نسل فعلی، با توجه به منابع طبیعی و اجتماعی فرماندهی ملت، تجدید پذیر باشد و (2) هزینه های کیفیت زندگی قابل قبول باشد برای (2A) نسل حاضر در خارج از کشور و (2B) اعضای نسل های بعدی در داخل و (2C) نسل-های بعدی در مکان های دیگر.
روش شناسی: روش های بسیاری برای مطالعه کیفیت زندگی در هر جامعه وجود دارد. مقاله حاضر از داده های ثانویه برای سال 1370-1395 استفاده کرده و جامعه ی آماری شامل تمام مناطق روستایی کشور است. اطلاعات لازم از مرکز آمار، بانک مرکزی و بانک جهانی به دست آمده است. شاخص کیفیت زندگی در طول دوره با استفاده از نرم افزار Eviews محاسبه شد. روش (ARDL) در این مقاله جهت بررسی تاثیر سرمایه گذاری های دولت در کیفیت زندگی در مناطق روستایی ایران به کار گرفته شد. روش مدل سازی ARDL از مزایای متعددی نسبت به انواع معمولی آن برخوردار است: اول اینکه از آن در مطالعه حجم نمونه کوچک استفاده می شود و بنابراین برای انجام مطالعه حاضر مناسب بود. ضریب تعیین تعدیل شده نیز در نمونه های کمتر از 100، از معیار شوارتز- بیزین استفاده می شود، تا درجه آزادی زیادی از بین نرود. این معیار در تعیین وقفه ها صرفه جویی می نماید و در نتیجه، تخمین از درجه آزادی بیشتری برخوردار خواهد بود. دوم، دوره های کوتاه مدت و بلند مدت بطور همزمان در مدل تخمین زده می شود. سوم، در مطالعات سری زمانی هرگاه مجموعه ای از متغیرهای مورد نظر براساس آزمون های ریشه واحد رفتار دو گانه ایی داشته باشند به این صورت که برخی از آنها در سطح ایستا باشند و برخی دیگر از متغیرها با یکبار تفاضل گیری ایستا گردند استفاده از آزمونهای هم انباشتگی معمول از جمله انگل- گرانجر برای بررسی وجود ارتباط بلندمدت بین متغیرها دیگر کارساز نخواهد بود. در این قبیل موارد استفاده از روش ARDL پیشنهاد می گردد. چهارم، این تکنیک امکان بهره گیری تخمین بدون سوگیری از مدل بلندمدت و آماره معتبر t را فراهم می کند.
یافته های تحقیق: هنگامی که وجود رابطه همجمعی بین متغیرهای تایید شد، معادلات برای ضرایب کوتاه مدت بر اساس معیار شوارتز بیزین انتخاب شده (، 1، 1، 1، 1، 1) و تخمین زده که نتایج در مقاله ارائه شده است. نتیاج نشان می دهد که ضریب برآورد سرمایه گذاری کشاورزی مثبت و در سطح یک درصد معنی دار است، سرمایه گذاری سلامت مثبت و در سطح پنج درصد معنی دار است، سرمایه گذاری آموزش و پرورش مثبت و در سطح ده درصد معنی دار است، سرمایه گذاری های عمرانی، در کوتاه مدت اثر قابل توجهی بر کیفیت زندگی ندارد. نتایج برآورد مدل در کوتاه مدت نشان می دهد هر یک درصد افزایش سرمایه گذاری دولت به ترتیب در بخش های کشاورزی 55/0 درصد، بهداشت و درمان 54/0 درصد، آموزش و پرورش 31/0 درصد، کیفیت زندگی را افزایش می دهد. اما سرمایه گذاری در عمران روستایی در کوتاه مدت تاثیری ندارد. در بلندمدت هر یک درصد افزایش سرمایه-گذاری در بخش های کشاورزی 65/0 درصد، بهداشت و درمان 64/0 درصد، آموزش و پرورش 45/0 درصد و 32/0 درصد در توسعه و عمران روستایی در بهبود کیفیت زندگی و پایداری آن، تاثیر دارند. ضریب جمله ی تصحیح خطا معنی دار و بین اعداد صفر و منفی یک بوده و برابر 72/0- است.
نتیجه گیری
شواهد تجربی از این مقاله تایید می کند که سرمایه گذاری در کشاورزی، آموزش، بهداشت تاثیر مثبت بر روی کیفیت زندگی در مناطق روستایی ایران در بلند مدت دارد. نتایج ضریب پویا کوتاه مدت در ارتباط با رابطه بلندمدت به دست آمده از روش ARDL-ECM ارائه شده است. طول وقفه بهینه برای انتخاب تصحیح خطا نمایندگی از مدل توسط شوارتز بیزین معیار (SBC) تعیین می شود. همچنین در بلند مدت با فرض ثابت بودن عوامل دیگر، اگر سرمایه گذاری بر روی عمران روستایی و کشاورزی یک درصد افزایش یابد، باعث افزایش کیفیت زندگی به ترتیب به میزان 32/0 درصد خواهد شد. در بلند مدت تمام عوامل بررسی شده در پایداری کیفیت زندگی تاثیر دارد بطوریکه هر یک درصد افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان 65/0 درصد کیفیت زندگی را در بلند مدت افزایش می دهد. این میزان سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش روستایی 45/0 درصد، بهداشت و درمان 64/0 درصد و در توسعه و عمران روستایی 32/0 درصد می باشد. نتایج برآورد مدل تصحیح خطا در جدول زیر ارائه شده است. ملاحظه می شود ضریب جمله ی تصحیح خطا ECM(-1) که نشان دهنده ی سرعت تعدیل مدل به سمت تعادل است، معنی دار و بین اعداد صفر و منفی یک بوده و برابر رقم 72/0- به دست آمده است. این عدد بیانگر آن است در هر دوره(هر سال) 72/0 درصد از عدم تعادل کوتاه مدت، برای رسیدن به تعادل بلند مدت تعدیل می-شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!