اثر 24- هیدروکسی کلسترول در تولید گونه های فعال اکسیژن در آستروسیت های کشت داده شده تیمار شده با آمیلوئید بتا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری آلزایمر، یک بیماری Neurodegenerative می باشد که با تجمع خارج سلولی پلاک های آمیلوئید بتا و کلسترول و فرم هایپرفسفریله ی Tau در داخل سلول مشخص می شود. آمیلوئید بتا، در پاتوژنز آلزایمر و القای گونه های فعال اکسیژن (Reactive oxygen species یا ROS) درگیر می باشد. از آن جایی که 24- هیدروکسی کلسترول به عنوان یک متابولیت قطبی می تواند کلسترول اضافی را از مغز خارج کند، در این مطالعه، نقش تنظیمی 24- هیدروکسی کلسترول بر سطح گونه های فعال اکسیژن القا شده توسط کلسترول خارجی و آمیلوئید بتا مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
سلول های آستروسیت از مغز موش های یک روزه با نژاد C57BL/6 استخراج و در محیط Fetal bovine serum (FBS) 10 درصد + Dulbecco''s Modified Eagle''s medium (DMEM) کشت داده شدند. میزان گونه های فعال اکسیژن درون سلولی در حضور غلظت های مختلف کلسترول و همچنین، در سلول های تیمار شده با آمیلوئید بتا در حضور و عدم حضور 24- هیدروکسی کلسترول با استفاده از دستگاه فلوریمتری اندازه گیری و نتایج با استفاده از روش ANONA و نرم افزار SPSS واکاوی گردید.
یافته ها
تولید ROS در سلول های تیمار شده با آمیلوئید بتا و کلسترول خارجی نسبت به گروه شاهد به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت؛ در حالی که میزان ROS افزایش یافته توسط آمیلوئید بتا، به طور قابل ملاحظه ای در حضور 24- هیدروکسی کلسترول کاهش یافت.
نتیجه گیری
بر اساس گزارش های فراوان، آمیلوئید بتا موجب افزایش کلسترول در بیماران دچار آلزایمر می شود. از طرف دیگر، 24- هیدروکسی کلسترول، یک عامل مهم در تنظیم هموستاز کلسترول مغز می باشد که با کاهش کلسترول می تواند نقش موثری در کاهش تولید ROS در شرایطی همانند آلزایمر داشته باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 613
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!