تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس بر پروتئین واکنش گرC، مقاومت به انسولین و ترکیب بدنی زنان میانسال چاق

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
چاقی باعث افزایش شاخص های التهابی و ایجاد مقاومت به انسولین می شود و انجام تمرینات ورزشی منظم در بهبود این شاخص ها موثر است. لذا در پژوهش حاضر، اثر هشت هفته تمرینات پیلاتس بر واکنش گر C (C-reactive protein; CRP)، مقاومت به انسولین و ترکیب بدنی زنان میانسال چاق بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 20 زن میانسال چاق به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون در برنامه تمرینات پیلاتس به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند و گروه کنترل، فعالیت ورزشی خاصی انجام ندادند. در کلیه آزمودنی ها، شاخص های ترکیب بدن شامل وزن، درصد چربی بدن، شاخص توده بدنی، محیط کمر و لگن، نسبت دور کمر به لگن، مقاومت به انسولین (Homeostasis model assessment of insulin resistance; HOMA-IR) و CRP پیش و پس از دوره تمرین ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
هشت هفته تمرینات پیلاتس باعث کاهش شاخص های درصد چربی بدن، وزن و شاخص توده بدنی در گروه آزمون شد (05/0 >p). به علاوه، بهبود معنی دار در شاخص HOMA-IR بعد از تمرینات در گروه آزمون (019/0 =p) مشاهده شد. هم چنین غلظت CRP در گروه آزمون (007/0 =p) در مقایسه با گروه کنترل (534/0 =p) پس از انجام تمرینات پیلاتس به طور معنی داری کاهش پیدا کرد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که تمرینات پیلاتس باعث بهبود ترکیب بدن، مقاومت به انسولین و شاخص های التهابی در زنان میانسال چاق می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
421 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!