مدل سازی پراکنش رویشگاه گونه های گیاهی با روش رگرسیون لوجستیک در مراتع نیمه خشک (مطالعه موردی: مراتع غرب شهرک صنعتی اشتهارد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش مدلسازی پراکنش رویشگاه گونه های گیاهی مراتع اشتهارد با استفاده از روش رگرسیون لجستیک است. ابتدا بر اساس نقشه های شیب و ارتفاع و تصاویر ماهواره ای واحدهای همگن تعیین شد. در هر واحد، سه ترانسکت 750 متری به روش تصادفی- سیستماتیک مستقر شد و در ابتدا و انتهای هر ترانسکت پروفیل خاک حفر و نمونه برداری از دو عمق 20–0 و 80-20 سانتی متر انجام شد، سپس متغیرهای خاک شامل سنگریزه، رس، سیلت، شن، آهک، ماده آلی، اسیدیته و هدایت الکتریکی در آزمایشگاه اندازه گیری شد. همچنین برای ثبت حضور و عدم حضور گونه های گیاهی در طول هر ترانسکت 15 پلات مستقر شد. اندازه پلات نمونه برداری با توجه به نوع و پراکنش گونه های گیاهی به روش سطح حداقل، سطح مستطیلی شکل 2 مترمربعی تعیین گردید. در گام بعد رابطه رگرسیونی بین عوامل محیطی حضور رویشگاه ها با استفاده از نرم-افزار SPSS بدست آمد. نقشه عوامل محیطی با روش درونیابی کریجینگ نیز در محیط نرم افزارGIS تهیه شد. در نهایت رابطه رگرسیونی بدست آمده برای حضور هر رویشگاه بر نقشه های عوامل محیطی موثر اعمال شد و نقشه پیش بینی هر رویشگاه تهیه شد. میزان تطابق بین نقشه های پیش بینی و نقشه واقعی رویشگاه ها با استفاده از ضریب کاپا بررسی شد. تطابق بین نقشه واقعی و نقشه پیش بینی حاصل از مدل برای رویشگاهHalocnemum strobilaceum در سطح خوب (66/0K=) ، برای رویشگاه Artemisia sieberi در سطح متوسط (46/0K=) و برای رویشگاه Artemisia sieber- Stipa barbata‏ نیز در سطح متوسط (53/0K=) ، برای رویشگاه Artemisia sieberi- Salsola richteri‏ضعیف (29/0K=) ارزیابی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!