ارزیابی تنوع گونه های گیاهی در تپه های شنی بعد از گذشت دو دهه از فعالیتهای تثبیت و جنگل کاری (مطالعه موردی: منطقه مگران، شوش)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اکوسیستم های بیابانی به دلیل اثرات منفی بر محیط، به روش های مختلف از جمله جنگل کاری با گونه های غیربومی احیاء می شوند. لذا به منظور ارزیابی این روش ها و با توجه به اهمیت حفظ تنوع زیستی در پایداری بیشتر و چرخه اکولوژیک بهتر، در این مطالعه اثرجنگل کاری با گونه کهور Prosopis juliflora (Sw.) DC. ، را روی تنوع گونه ای در منطقه ای بحرانی از نظر فرسایش بادی در شهرستان شوش واقع در استان خوزستان بررسی کردیم. همچنین تاثیر درصد تاج پوشش گونه کهور پاکستانی بر روی تنوع گونه های گیاهی در این اکوسیستم بررسی شد. بدین منظور دو توده ده هکتاری با تاج پوشش 50-25% و 100-75% برای نمایش بهتر تاثیر تاج پوشش و منطقه شاهد هم به مساحت 10 هکتار و در مجاورت منطقه جنگل کاری شده انتخاب شد. بعد از تعیین تعداد قطعه نمونه مناسب، در هر توده 15 قطعه نمونه برداشت و در این پلات ها تمام گونه های چوبی و علفی شمارش و درصد پوشش آن ها محاسبه شد. نتایج نشان داد که جنگل کاری با گونه کهور باعث کاهش غنای گونه ای شده و تنوع گونه ای را کاهش می دهد. براساس مقایسه شاخص های ارزیابی تنوع زیستی در هر سه منطقه مورد مطالعه مشخص شد که جنگل کاری با تاج پوشش 100-75% بیشترین یکنواختی و منطقه شاهد بیشترین غنای گونه ای را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!