تاثیر چاقی مرکزی بر آستانه شنوایی زنان و مردان 25 تا 40 ساله

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دستگاه شنوایی، دستگاه بسیار حساسی می باشد که نقشی اساسی را در زندگی انسان ایفا می کند. مرض چاقی عبارت است از انباشته شدن مضاعف چربی بدن که می تواند از راه های گوناگون، اثرات زیانباری بر سلامتی دستگاه های حسی و حرکتی همچون بینایی، حس عمقی و... داشته باشد. از جمله دستگاه های مهمی که چاقی تاثیر سویی بر آن می گذارد، شنوایی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر چاقی مرکزی بر آستانه های شنوایی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی- تحلیلی، بر روی 60 نفر در محدوده سنی 25 تا 40 سال (30 زن و 30 مرد) انجام شد. پس از اندازه گیری قد، وزن، دور کمر (Waist circumference یا WC) و محاسبه شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI)، این افراد برای ورود به تحقیق انتخاب شدند. برای نمونه ها به ترتیب تاریخچه گیری، اتوسکوپی، تیمپانومتری و ادیومتری انجام شد. سپس میانگین آستانه شنوایی سه فرکانس 250، 500 و 1000 هرتز به عنوان آستانه شنوایی فرکانس پایین و میانگین آستانه شنوایی سه فرکانس 2000، 4000 و 8000 هرتز نیز به عنوان آستانه شنوایی فرکانس بالا در نظر گرفته شد. در نهایت، میانگین آستانه های شنوایی فرکانس های پایین و بالا برای نمونه ها (با در نظر گرفتن سن و جنسیت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
با مقایسه آستانه شنوایی زنان و مردان، می توان به وجود اختلاف معنی دار در زنان پی برد (001/0 ≥ P). یافته ها نشان دهنده تاثیر چاقی مرکزی بر توانایی شنیدن زنان در فرکانس های بالا بود، اما در مردان، چاقی مرکزی بر آستانه شنوایی فرکانس های پایین و بالای هیچ کدام از گوش ها تاثیری نداشت (050/0 < P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که چاقی مرکزی در مردان، بر آستانه شنوایی فرکانس های پایین و بالای هیچ کدام از گوش ها تاثیری ندارد و در مقابل در زنان، تاثیر مشخصی را می توان در آستانه شنوایی فرکانس بالا مشاهده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!