اثرات ترکیبی اینولین و باکتری اینتروکوکوس فاسیوم در جیره غذایی بچه ماهیان بنی، Mesopotamichthys sharpeyi بر شاخص های خون شناسی، بیوشیمیایی سرم و مقاومت در برابر تنش های محیطی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی اثرات سطوح مختلف مکمل غذایی ترکیبی پری بیوتیک و پروبیوتیک بر شاخص های خون شناسی، ترکیبات بیوشیمیایی سرم و مقاومت در برابر تنش های محیطی در ماهیان بنی (Mesopotamichthys sharpeyi) طراحی گردید. تعداد 600 عدد ماهی با میانگین وزن اولیه 20/83±0/3 گرم در 15 مخزن ذخیره سازی شدند. پنج تیمار غذایی حاوی پنج سطح ترکیبی، شامل تیمار اول (شاهد)، تنها حاوی جیره غذایی پایه و فاقد مکمل ترکیبی، تیمار دوم، 5/0 گرم در هر کیلوگرم غذای پایه، تیمار سوم، 1 گرم در هر کیلوگرم غذای پایه، تیمار چهارم، 5/1 گرم در هر کیلوگرم غذای پایه و تیمار پنجم 2 گرم در هر کیلوگرم غذای پایه مکمل ترکیبی پروبیوتیک اینتروکوکوس فاسیوم (CFU/KG 1011×5) و پری بیوتیک اینولین افزوده و با سه تکرار به مدت 60 روز دوره آزمایش، در نظر گرفته شدند. نتایج شاخص های خونی بطور معنی داری افزایش تعداد گلبول های سفید و هماتوکریت و همچنین کاهش متوسط غلظت هموگلوبین گلبولی و تعداد گلبول های قرمز در تیمارهای آزمایشی را نشان داد. بیشترین میزان شاخص گلبول های سفید در تیمار 4 و بیشترین درصد هماتوکریت و متوسط حجم گلبولی بطور معنی داری در تیمار 5 مشاهده شد. در شاخص های بیوشیمیایی سرم نیز افزایش پروتئین کل و گلوبولین و کاهش کلسترول و تری گلیسرید در ماهیان سین بیوتیکی مشاهده شد. بیشترین میزان پروتئین کل، آلبومین و گلبولین سرم بطور معنی داری در تیمار 4 می باشد و کمترین میزان آنها در تیمار شاهد ثبت شد. نتایج تنش های محیطی نشان داد که تیمارهای حاوی مکمل ترکیبی، مقاومت و درصد بازماندگی بیشتری را در تنش های حاد دمایی (پایین و بالا)، شوری و pH (اسیدی و قلیایی) نسبت به تیمار شاهد داشتند. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده در آزمایش حاضر، مقدار 5/1 تا 2 گرم ترکیب اینولین و اینتروکوکوس فاسیوم بر کیلوگرم جیره غذایی مناسب و باعث بهبود سطح ایمنی غیراختصاصی در ماهی بنی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!