مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه، ناگویی هیجانی و شادکامی در زنان با و بدون تعارضات زناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
. تعارض زوجین مساله ای اجتناب ناپذیری بین زوج ها می باشد. چون هیچ دو فردی در علایق، احساس ها، انتخاب ها و رفتارها شبیه هم نیستند. در عین حال تعارض زناشویی می تواند منجر به اختلال در روابط بین فردی و زمینه ساز بروز مشکلاتی دز خانواده باشد.
هدف
هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت طرحواره های ناسازگار اولیه، ناگویی هیجانی و شادکامی در زنان با و بدون تعارضات زناشویی مراکز کمیته امداد شهرستان رودسر بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی از نوع علی مقایسه ای بود. با استفاده از جدول کرجسی مورگان 103نفر از زنان دارای تعارض زناشویی تحت پوشش مراکز کمیته امداد شهرستان رودسر در سال 1394 که به دادگاه های خانواده این شهرستان ارجاع شده بودند، با نمونه گیری در دسترس انتخاب و با 103 نفر از زنان بدون تعارض زناشویی مقایسه شدند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی، پرسشنامه ی مقیاس آلکسیتیمیا تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) ، پرسشنامه مقیاس شادکامی (آرجیل و لو، 1989) پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه (یانگ، 1999) بود. داده ها با استفاده از آزمون های لوین، ام باکس و تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 18تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
نتایج نشان داد که بین دو گروه در متغیرهای ناگویی هیجانی، شادکامی و طرحواره های ناسازگار تفاوت وجود دارد (01/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، و وجود تفاوت بین گروه های مورد مقایسه، از عواملی که می تواند تعارض زناشویی را در زوجین کاهش دهد شادکامی است. همچنین با توجه به تفاوت گروه های مطالعه در متغیرهای ناگویی هیجانی و طرحواره های نا سازگار، می توان با آگاهی دادن به زوج ها در جهت اقدام به کاهش این متغیرها، موجبات کاهش تعارضات زناشویی را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!