تاثیر پوشش درختی گلابی وجشی چم حصار لرستان بر خصوصیات شیمیایی خاک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مدیریت های مختلف جنگل علاوه بر تاثیر مستقیم بر خاک، به طور غیر مستقیم نیز از طریق تغییر یا تخریب پوشش گیاهی بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک اثر خواهند گذاشت. ذخیره گاه ها از رایج ترین سیستم های حفاظتی در مدیریت اکوسیستمی جنگل های ایران می باشند که می توانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک را تحت تاثیر قرار دهند. با توجه به اینکه در ایران مطالعات کافی جهت کمی سازی اثرات این نوع حفاظت بر روی خصوصیات خاک انجام نشده است لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت حفاظتی کوتاه مدت بر مهم ترین خصوصیات شیمیایی خاک ذخیره گاه گلابی وحشی چم حصار دلفان، انجام شد. بدیهی است ارزیابی تاثیرات حاصل از این نوع روش مدیریتی بر خاک می تواند راه گشای مدیران در زمینه ادامه این روند باشد.
مواد و روش ها
برای نمونه برداری از خاک علاوه بر نواحی مرکزی و پیرامونی ذخیره گاه مورد بررسی، منطقه ای با خصوصیات فیزیوگرافی مشابه در خارج از ذخیره گاه (شاهد) انتخاب گردید. سپس سه ترانسکت 250 متری با فواصل 40 متر از ناحیه مرکزی ذخیره گاه به سمت ناحیه پیرامونی و خارجی ذخیره گاه با جهت شمال شرقی- جنوب غربی پیاده و در فواصل 20 متری بر روی هر ترانسکت از زیر نزدیک ترین پایه درخت گلابی یک نمونه ترکیبی تا عمق 10 سانتی متری خاک برداشت سپس مقادیر کربن آلی، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، هدایت الکتریکی، اسیدیته و منیزیم خاک در آزمایشگاه اندازه گیری شد. در مجموع 36 نمونه خاک در سه ناحیه برداشت شد. پس از آزمون نرمال بودن توزیع مشاهده ها با آزمون کولموگروف اسمیرنوف، مقایسه میانگین ها با استفاده از تجزیه واریانس یک طرفه و مقایسه چندگانه میانگین ها با آزمون دانکن انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد از نظر آماری اختلاف معنی داری در مقادیر کربن آلی، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، هدایت الکتریکی، اسیدیته و منیزیم خاک سه ناحیه وجود دارد. بیشترین میزان کربن آلی (57/9 درصد)، نیتروژن (25/0 درصد)، فسفر (32/4 میلی گرم برکیلوگرم)، پتاسیم (33/57 میلی گرم بر کیلوگرم) و هدایت الکتریکی (70/198 میکروزیمنس بر متر) در خاک ناحیه مرکزی و بیشترین میزان اسیدیته (62/7) و منیزیم (56/8 میلی گرم برکیلوگرم) در خاک ناحیه خارجی ذخیره گاه مشاهده گردید. به عبارتی از خارج ذخیره گاه به سمت ناحیه مرکزی میزان کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم و هدایت الکتریکی خاک روندی افزایشی و منیزیم و اسیدیته خاک روندی کاهشی داشته است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر مثبت مدیریت حفاظتی بر خصوصیات شیمیایی مطالعه شده در خاک است. درواقع حفاظت با کاهش تخریب ها و جلوگیری از ورود دام به عرصه حفاظتی باعث افزایش پوشش گیاهی و به دنبال آن تاثیر معنی دار بر خصوصیات شیمیایی خاک شده است. در واقع با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش می توان بیان نمود که بکار گرفتن روش-های حفاظتی مناسب می تواند با حفظ و بهبود خصوصیات خاک و به علاوه پوشش درختی و گیاهی، زمینه پایداری اکوسیستم ها، حفظ و افزایش زادآوری در جنگل ها بخصوص جنگل های زاگرس را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!