مدل مفهومی و ارزیابی سامانه پایش ازراه دور روان درمانی مبتنی بر خود گزارش دهی برای بیماران مبتلا به افسردگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ناهنجاری های روحی و روانی آمار شیوع قابل توجهی در جهان و به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران، داشته و نیازمند به کارگیری و توسعه تهمیدات مختلف تشخیص، درمان، پایش و مراقبت می باشند. با توجه به ماهیت پایش ناهنجاری های روانی و به ویژه روش آزمون های خودگزارش دهی، می توان از قابلیت های دوراپزشکی برای پایش از راه دور مبتلایان به این گونه ناهنجاری ها استفاده نمود. هدف این مطالعه طراحی و مدل سازی سامانه پایش از راه دور روان درمانی مبتنی بر خودگزارش دهی برای ناهنجاری افسردگی می باشد.
روش
در این مطالعه، ابتدا از طریق مرور متون و مشاهده سامانه های مشابه، مصاحبه با متخصصان روان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کرمان، پرستاران و بیماران این مرکز و ارائه و تحلیل پرسشنامه، نیازمندی های چنین سامانه ای احصاء شد و در قالب نمودارهایی نظیر کلاس و مورد کاربرد در UML2.0 ارائه شد. برای ارزیابی مدل از دو راهبرد ارزیای مبتنی بر سناریو و شبیه سازی استفاده شد.
نتایج
با بررسی 33 مطالعه مشابه و 45 وب سایت مربوط به سامانه های مشابه، 7 زیرسامانه حساب کاربری، آموزش، مشاوره، درمان، پایش، امور مالی و ارتباطات با تعاریف کامل آیتم های نیازمندی مربوطه تعریف و فهرست شدند و اقسام ارتباطات توسط نمودارهای UML ارائه گردید. همچنین در گام اول ارزیابی از بین 20 سناریو، سناریوی نهایی توسط متخصصان تصویب شد. شاخص های شبیه سازی نشان دهنده بهره وری بالای سامانه است.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از ارزیابی سامانه پیشنهادی نشان می دهد که سامانه پیشنهادی از نظر معیارهای کیفی عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و تمام نیازمندی های کارکردی مورد انتظار را پوشش داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!