برازش مدل های هوش مصنوعی و آمار کلاسیک سری زمانی جهت پیش بینی تعداد بیماران بستری بیمارستان ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مطالعه و تجزیه وتحلیل هر سیستم بهداشتی و درمانی، یک ضرورت برای بهبود عملکرد آن در طول زمان به شمار می آید. در این میان، مدیریت و تجزیه وتحلیل تعداد بیماران یک عامل مهم و تعیین کننده در بهبود تصمیمات مدیران این حوزه است. هدف از این پژوهش، مطالعه و بررسی روش های پیش بینی مبتنی بر سری های زمانی جهت پیش بینی ماهیانه تعداد بیماران بستری و مقایسه صحت عملکرد این روش ها می باشد.
روش
در این مطالعه مقطعی مدل سازی بر اساس داده های ماهیانه تعداد بیماران بستری 6 بیمارستان دولتی شهر مشهد از فروردین 1383 تا فروردین 1395 انجام گرفت که از پایگاه داده اداره آمار دانشگاه علوم پزشکی مشهد استخراج شد. جهت پیش بینی تعداد بیماران بستری سه ماهه نخست سال 1395 هر یک از بیمارستان ها، از تکنیک های پیش بینی Holt-Winters، SARIMA،MLP و GRNN استفاده گردید. برای هر مدل، خطای مقادیر پیش بینی شده توسط معیار میانگین قدرمطلق درصد خطا (MAPE) گزارش شد.
نتایج
روش Holt-Winters با ارائه بهترین نتایج پیش بینی برای 4 بیمارستان می تواند روش کارآمدی برای پیش بینی تعداد بیماران بیمارستان ها باشد. در مجموع، مدل های پیش بینی مورد بررسی در این مطالعه با ارائه معیار صحت MAPE در بازه 2/13 درصد تا 4/12 درصد، عملکرد قابل قبولی برای هر 6 بیمارستان داشته اند.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که تجزیه وتحلیل سری های زمانی ابزاری مناسب و کاربردی برای پیش بینی تعداد بیماران بستری بیمارستان های مورد مطالعه می باشد. با توجه به ویژگی های منحصربه فرد بیمارستان های مختلف، فرایندهای ذکرشده در این پژوهش شامل مدل سازی و تجزیه وتحلیل داده ها را می توان در دیگر بیمارستان ها جهت بهبود تخصیص منابع و برنامه ریزی های استراتژیک مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!