اثر نوع بسته بندی بر جوانه زنی و بنیه بذر دو رقم برنج (Oryza sativa) در شرایط انباری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش در شرایط انبارمانی استان مازندران به صورت آزمایش فاکتوریل درقالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد که در آن فاکتورهای مورد مطالعه عبارت بودند از 1. بذر برنج اصلاح شده شامل دو رقم فجر و شیرودی و 2. نوع بسته بندی در چهار سطح پاکت سه لایه، پاکت چهارلایه، پاکت پروپیلنکاغذی و کیسه پروپیلن. بذر دو رقم شیرودی و فجر با استفاده از مواد بسته بندی مختلف بسته بندی شده و در انبار به مدت پنج ماه نگهداری گردید. طی آزمون جوانه زنی استاندارد و آزمون سرما صفات درصد گیاهچه های عادی، ضریب سرعت جوانه زنی، میانگین زمان جوانه زنی و شاخص طولی و وزنی بنیه گیاهچه اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر متقابل رقم × نوع بسته بندی در تمام صفات مورد مطالعه در هر دو آزمون جوانه زنی استاندارد و آزمون سرما معنی دار شده است. مقایسه میانگین صفات مورد مطالعه نشان داد که در هر دو رقم مورد مطالعه، پاکت پروپیلنکاغذ بهتر از سایر بسته بندی ها کیفیت بذر برنج را حفظ نمود. همچنین رقم فجر توانایی شرایط انبارمانی بهتری را نسبت به رقم شیرودی از خود نشان داد. در هر دو آزمون مورد مطالعه و در هر دو رقم فجر و شیرودی، پاکت چهارلایه سبب افت معنی دار قوه نامیه، بنیه بذر و تعدادی دیگر از صفات شد. در این پژوهش مشخص شد که نگهداری بذر برنج در پاکت های پروپیلن کاغذ می تواند کیفیت بذر را در طی دوره انبارداری در حد مطلوب حفظ نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!