ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی دکتری تخصصی رشته جرم یابی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت آموزش و پرورش از دغدغه هائی است که همواره نظام های آموزشی برای دستیابی به آن تلاش میکنند. ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی مستلزم انجام ارزیابی آموزشی می باشد. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی دکتری رشته جرم یابی دانشگاه علوم انتظامی امین با استفاده از الگوی کرک پاتریک (سه سطح اول ) است .
روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است . برای سنجش واکنش ، یادگیری و عملکرد از ابزار پرسش نامه محقق ساخته وکارنامه تحصیلی فارغ التحصیلان استفاده شده است . جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان در حال آموزش و فارغ التحصیلان رشته جرم یابی و فرماندهان بلافصل آنان تشکیل می دهند که برای سنجش سطح اول از دانشجویان دوره های مورد نظر که در حال آموزش هستند (9 نفر) به صورت تمام شمار مورد سنجش قرار گرفته اند و برای سنجش سطح دوم و سوم ( ارزشیابی یادگیری و رفتار) ، تعداد جامعه نمونه 24 نفر (هر سه دوره قبلی دکتری جرم یابی) به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند .
یافته ها
با بررسی تاثیر هر کدام از متغیر ها و دروس ارائه شده به دانشجویان دکتری ، با استناد به ضریب استاندارد شده Beta از منظر دانشجویان نتیجه می گیریم درس « جرم یابی جرایم مالی و اقتصادی» در رتبه اول و درس«مدیریت صحنه جرم » در رتبه دوم ودرس «جرم یابی بالینی» در رتبه سوم مورد ارزیابی قرار گرفته است. بعضی از دروس ارائه شده از جمله تحقیق در صحنه تصادف و بررسی اسناد مجعول و مشکوک و... اثربخشی مطلوب(بالای 70 درصد) را نداشته اند که از نظر فرماندهان و دانشجویان یکسان ارزیابی شده است
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش های دوره دکتری جرم یابی از اثر بخشی مطلوب برای توانمند سازی کارکنان در اجرای ماموریت ها و وظایف محوله در محیط کار واقعی برخوردار می باشد فقط از منظر صلاحیت های تخصصی برخی از اساتید و همچنین در برخی از دروس جبرانی از جمله تحقیق در صحنه تصادف از نظر دانشجویان و فرماندهان نمره اثربخشی پایین تر از حد قابل قبول بوده است.لیکن در مجموع بین آموزش های ارائه شده و عملکرد فارغ التحصیلان در محیط واقعی کار رابطه معناداری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!