الگوی توانمندسازی اساتید و مربیان مراکز آموزشی نظامی و انتظامی مبتنی بر مبانی اسلامی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توانمندسازی اساتید و مربیان در محیط های علمی نظامی، به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه تربیت و آموزش، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد از همین رو این تحقیق با هدف طراحی و تبیین الگوی ایرانی اسلامی توانمندسازی اساتید و مربیان آموزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیات کاربردی است و از نظر روش موردی/زمینه ای و با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق برای فاز اول (شناسایی متغیرهای الگو) مبانی نظری و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اساتید و معلمان و کتاب « ویژگی های معلم خوب» آیت الله مظاهری و در بخش دلفی و الگوسازی نیز تعداد 10نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی می باشند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمیخته (تحلیل محتوای کیفی و آمار توصیفی) و روش الگو سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در الگوی توانمندسازی اساتید و مربیان، عوامل موثر بر توانمندسازی در چهار بعد؛ عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی و همچنین شایستگی های اساتید و مربیان نیز در سه بعد شایستگی های علمی، شایستگی های شخصیتی و شایستگی های ارتباطی می باشند. الگوی مربوطه شامل پنج سطح می باشد که در آن عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی، جز متغیرهای کلیدی هستند که از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردار هستند و بیشترین تاثیر را بر توانمندی اساتید و مربیان دارند و سازمان های نظامی و انتظامی می توانند با به کارگیری این الگو، که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ویژگی های سازمان های نظامی و انتظامی می باشد، با تمرکز بر روی متغیرهای کلیدی به اهداف خود در زمینه توانمندسازی اساتید و مربیان برسند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!