الزامات آموزش ضابطان دادگستری با تاکید بر رعایت حقوق دفاعی متهم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ضابطین دادگستری در انجام وظایف و تکالیف خود دارای اختیارات و مسوولیت هایی هستند که لازمه حسن اجرای این وظایف و تکالیف و اختیارات و مسوولیت ها آشنایی کافی به قوانین و مقررات ماهوی و شکلی است که در صورت عدم آشنایی و علم و آگاهی به قوانین و مقررات، محتمل است. رسالت و ماموریت های ضابطین، به مقصد نرسیده و از اهداف و مقاصد منظور خود غافل نماند و این میسر نیست مگر این که ضابطین دادگستری نسبت به این امر به آموزش های لازم عمومی و خصوصی و علمی و تخصصی را با توجه به مامورین های خاص فرا گرفته باشد. خوشبختانه در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 که بیشتر از قوانین قبل به موضوع آموزش های عمومی و تخصصی ضابطان دادگستری در موارد مختلف پرداخته است. این تحقیق با هدف میزان آموزش ضابطان دادگستری در حسن اجرای وظایف محوله و حفظ حقوق شهروندی طرفین دعاوی به ویژه در قانون آیین دادرسی کیفری جدید انجام گرفته، پرسش و سوال اصلی این است که آموزش علمی – تخصصی ضابطان دادگستری به چه میزان در حسن اجرای مامورین نقش دارد و همچنین در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به مساله آموزش تاکید شده است. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاملا یک تحقیق کاربردی بوده است و مطالب آن از اسناد و کتب و مقالات و انواع سایت ها استفاده و جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش عمومی – تخصصی کاملا، ضابطین دادگستری را در اجرای وظایف محوله و تکالیف آن جزء الزامات بوده و اجباری می باشد و لازم است در سازمان ناجار نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داده شود و نیاز است که دقیقا کلیه ضابطین نسبت به ماموریت ها، مسوولیت و تکالیف و وظایف خود آشنا شوند و نیز نسبت به فراگیری علوم تخصصی در سطوح مختلف ناجا، دقت ویژه ای شود تا سازمان ذیربط بتواند به اهداف خود برسد. یافته های تحقیق بیانگر این است که پلیس به عنوان یکی از عوامل و ارکان دستگاه عدالت کیفری، در خط مقدم فرایند کیفری قرار دارد و در مرحله تحقیقات مقدماتی نقش بسیار حساس و اساسی ایفا می کند و همواره در جهت انجام تحقیقات و کشف جرایم با دغدغه های فراوانی روبرو است که باید در زمینه های مختلف آموزش دیده باشد. از جمله مهم ترین این دغدغه ها مواردی است که ماموریتهای پلیس با حقوق دفاعی متهمان تلاقی پیدا کرده و مامورین می بایست یکی را بر دیگری ارجحیت دهند. یعنی جایی که موفقیت در انجام ماموریتهای پلیسی مصادف می شود با نقض حقوق دفاعی متهمان به ناچار باید یک راه را انتخاب نمایند یا کسب موفقیت در وظایف محوله و یا رعایت حقوق قانونی متهمان را.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!