مقایسه انفوزیون نیتروگلیسرین و لابتالول در کنترل پرفشاری خون شریانی حاد بیماران دچار خونریزی داخل مغزی...

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
خونریزی داخل مغزی (ICH: Intra Cerebral Hemorrhage) در نتیجه خونریزی داخل پارانشیم مغز و تشکیل هماتوم منطقه ای ایجاد می شود. در این راستا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر انفوزیون نیتروگلیسرین و لابتالول در کنترل فشار خون افزایش یافته شریانی در بیماران با خونریزی داخل مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام ارومیه انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی 54 بیمار طی شش ماه (نیمسال اول 1396) وارد مطالعه شدند که 20 بیمار با استفاده از لابتالول (درمان برگزیده) و 34 بیمار توسط سرم TNG تحت درمان قرار گرفتند. پس از ثبت مشخصات دموگرافیک بیماران، شدت بیماری توسط ICH Score ، APACHE II Score (Acute Physiologic Assessment and Chronic Health Evaluation) و GCS (Glasgow Coma Scale) ، سایز اولیه هماتوم (به وسیله تصویربرداری سی تی اسکن)، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک هر یک ساعت به مدت 24 ساعت اندازه گیری شدند. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های آماری مناسب آنالیز گردیدند.
یافته ها
متوسط GCS در گروه لابتالول 11/4±45/10 و در گروه TNG 44/4±17/10 بود (82/0P=). میانگین میزان هماتوم در زمان تشخیص گروه لابتالول 2/24±15/60 سی سی و در گروه TNG1/28±16/63 سی سی به دست آمد (66/0P=). همچنین میانگین کاهش میزان هماتوم پس از 24 ساعت گروه لابتالول 16±3/41 سی سی و برای گروه TNG 4/17±45 سی سی بود (95/0P=). هیپوتنشن نیز در بیماران گروه لابتالول 10 درصد و در گروه TNG4/17 درصد به دست آمد (01/0P=). شایان ذکر است که تغییرات میانگین و انحراف معیار فشار خون سیستولی و دیاستولی در طول 24 ساعت تفاوت معناداری در دو گروه مورد مطالعه نداشت (99/0=P، 83/0P=).
نتیجه گیری
بر مبنای نتایج مشخص شد که هر دو دارو در کاهش فشار خون موثر هستند؛ اما تفاوت معناداری بین کاهش فشار خون توسط این دو دارو مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!