مقایسه وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی شهر سبزوار با استاندارد های موجود، 1393

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مراقبت های پیش بیمارستانی یک جزء اساسی و سرنوشت ساز در درمان بیماران اورژانسی می باشد. هر چه مدیریت این بیماران مناسب تر، صحیح تر و سریع تر باشد، میزان بیماری زایی و مرگ و میر کمتر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی شهر سبزوار با استانداردهای موجود در سال 1393 انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1393، در پنج پایگاه اورژانس درون شهری، سبزوار انجام شد. داده های مربوط به کارکنان و تجهیزات موجود در پایگاه های اورژانس با استفاده از چک لیست استخراج شدند و 14306 گزارش ماموریت و میانگین زمانی هر ماه در طول 12 ماه از ابتدای فروردین تا پایان اسفندماه 1393 با توجه به گزارشات ثبت شده در پایگاه مرکزی مورد بررسی قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافته ها
هیچ کدام از پایگاه ها دارای نیروی انسانی کافی و هیچکدام از آمبولانس ها دارای تمامی تجهیزات مورد نیاز نبودند. بیشترین کمبود مربوط به تجهیزات مدیریت درمانی حیاتی بود به صورتی که تنها 50/12درصد از آمبولانس ها دارای این تجهیزات بودند. حدود 06/18درصد از زمان پاسخ ها در بیشتر از هشت دقیقه پاسخ داده شده اند.
نتیجه گیری
به منظور بهبود ارائه مراقبت های پیش بیمارستانی، ضروری است که در زمینه کنترل کیفی خدمات تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی، آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز آن، توجه بیشتری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!