بررسی سطح مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از مهارت های کلیدی که به دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در رهبری موفق آینده سازمان ها کمک خواهد کرد، توسعه مهارت تفکر انتقادی در طول تحصیل می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1395 بوده است.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده که در سال 1395 در بین کلیه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. به منظور جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد «مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا» استفاده شد و داده های بدست آمده از طریق نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
نمره میانگین مهارت تفکر انتقادی و ابعاد مختلف مربوط به آن در سطح متوسط ارزیابی شد که نشانه وضعیت نسبتا مطلوب آن در میان دانشجویان مورد مطالعه بود. یافته های بدست آمده از آزمون همبستگی آزمون همچنین نشان داد که بین متغیرهای مقطع تحصیلی دانشجویان و بعد ارزیابی در مهارت تفکر انتقادی ارتباط آماری معنادار وجود داشته است (p<0.05). به علاوه ارتباط معنادار میان نمره مهارت تفکر انتقادی و ابعاد تشکیل دهنده آن مشاهده گردید (p<0.05).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاکی از آن بود که دانشجویان از حیث مهارت تفکر انتقادی در سطح متوسط قرار داشته و در ارتباط با برخی ابعاد ضعف هایی نیز مشاهده می شود که همین امر اهمیت رشد و توسعه مستمر چنین مهارت هایی را به منظور تقویت توانمندی های رهبری در دانشجویان گوشزد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!