شناسایی و بررسی جهش های ژن norA توسط توالی یابی نوکلئوتیدی در استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به سیپروفلوکساسین در شهرستان سنندج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فلوروکوینولون ‏ها از جمله آنتی بیوتیک‏ های مفید در مقابل عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می ‏باشند اما امروزه ایجاد مقاومت نسبت به این دسته از آنتی ‏بیوتیک‏ ها یکی از مشکلات جدی در روند درمان بیماران به شمار می رود. از جمله مکانیسم‏ های ایجاد مقاومت فلوروکوینولونی در این باکتری‏ ها بیان بیش از حد ژن norA می ‏باشد که در این مطالعه بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تعداد 50 سویه استافیلوکوکوس اورئوس از بیماران مبتلا به عفونت بینی در شهرستان سنندج جدا گردید و با استفاده از آزمایشات بیوشیمیایی مرسوم تعیین هویت شدند، آزمایش دیسک دیفیوژن برای بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی و آزمایش PCR برای بررسی ژن norA انجام گرفت، سپس محصولات آزمایش PCR برای آزمایش توالی ‏یابی DNA به شرکت Bioneer ارسال شدند. بر اساس نتایج توالی‏ یابی و ترجمه ‏گر Expasy جهش‏ های نوکلئوتیدی و آمینواسیدی بررسی شد.
یافته های پژوهش: نتایج آزمایشات بیوشیمیایی به صورت کواگولاز، تخمیر قند مانیتول، DNase و همولیز مثبت، حساس به نووبیوسین و مقاوم به پلی میکسین بودند. مقاومت به آنتی بیوتیک ‏های استفاده شده به صورت اکساسیلین(42 درصد)، اریترومایسین(46 درصد)، داکسی ‏سیلین(10 درصد)، آمیکاسین(20 درصد)، تتراسایکلین(24 درصد)، پنی‏ سیلین(68 درصد)، سیپروفلوکساسین(10 درصد)، ونکومایسین(6 درصد) و نالیدیکسیک ‏اسید(70 درصد) بود. همه سویه‏ های مقاوم دارای ژن norA بودند و با بررسی توالی‏ DNA، 4 جهش نقطه ای نوکلئوتیدی یکسان، به ترتیبG491-> A ، C537-> T، A585-> G و C593-> T شناسایی و پس از ترجمه در جایگاه 315 آمینواسید آسپارتیک اسید(D) به گلایسین(G) تبدیل شده بود.
بحث و نتیجه ‏گیری: در 4 سویه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به سیپروفلوکساسین جهش نوکلئوتیدی و آمینواسیدی مشترک مشاهده شد لذا لازم است مطالعات بیشتر انجام شود که آیا جهش های ذکر شده قطعا عامل افزایش بیان این ژن هستند یا خیر.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!